Docent Jim Patrick har tilldelats Order of Australia för sitt arbete med utveckling av cochleaimplantat

Docent Jim Patrick, forskningschef på Cochlear Limited, har den 26 januari tilldelats Order of Australia för sitt viktiga bidrag till vetenskapen genom utvecklingen av cochleaimplantat, för sin insats inom biomedicinsk forskning och innovationen inom teknik, samt för sin insats inom utbildning och sitt stöd till yrkesorganisationer.

Jim ingick i professor Graeme Clarks ursprungliga forskningsteam för cochleaimplantat (1975 – 1981), som vid University of Melbourne tog fram världens första flerkanaliga cochleaimplantat. 1981 var han en av grundarna till Cochlear Limited, ett företag som idag är globalt marknadsledande på implanterbara hörsellösningar och där han för närvarande är vice VD och forskningschef.

”Cochleaimplantat kan verkligen förändra en människas liv”, säger docent Jim Patrick. ”Med implantat får människor med hörselnedsättning tillgång till den värld av ljud som vi hörande tar för given.

”Cochlears användare har samma möjligheter som människor med normal hörsel. Detta gäller både spädbarn som föds med grav till mycket grav hörselnedsättning och vuxna med progressiv hörselnedsättning.

”Utmärkelsen är ett erkännande för alla forskare, tekniker, läkare och användare av cochleaimplantat som har bidragit till att hundratusentals människor över hela världen återigen kan höra.”

Enligt Världshälsoorganisationen lider uppskattningsvis 360 miljoner människor världen över av hörselnedsättning som påverkar deras möjligheter negativt. För personer med grav till mycket grav hörselnedsättning kan implanterbara lösningar som cochleaimplantat vara en effektiv lösning.

”Jim är ödmjuk, men brinner för sitt forskningsområde,” säger Chris Roberts, VD för Cochlear Limited.

”Han är verkligen världsexpert på cochleaimplantat och åtnjuter respekt internationellt för sina viktiga bidrag på området för cochleaimplantat,” sa han.

Docent Jim Patrick

Jim Patrick är docent vid institutet för otolaryngologi på University of Melbourne; han är forskningsstipendiat vid Bionic Institute; han adjungerad professor vid La Trobe University samt även adjungerad professor vid Macquarie University.

Han har publicerat över 55 vetenskapligt granskade tidskriftsartiklar och bokkapitel och är nämnd som uppfinnare på 34 patentfamiljer.

Har är medlem i Monash Vision Group Advisory Board; The Shepherd Centre Research Advisory Committee; Faculty of Science Industry Advisory Board, Macquarie University; The Hearing CRC Scientific Advisory Group; Women in Science, Maths and Engineering; University of Wollongong – Gordon Wallace Australian Laureate Fellowship Advisory Group; CSIRO Manufacturing Sector Committee; Australian Hearing Hub Collaborative Committee; Australian Hearing Research Committee.

Han har tidigare varit medlem i de vetenskapliga råden och kommittéerna Wireless Integrated Microsystems Engineering Research Centre USA, 2008 – 2009; The ARC Centre for Excellence for Antimatter-Matter Studies, 2008 – 2012.Han var biträdande direktör CRC för Cochlear Implant and Hearing Aid Innovation mellan 1999 och 2006.

Exempel på erkännande för Jim Patricks gärningar inom området: en hörselavdelning har fått namn efter honom vid Royal Institute for Deaf and Blind Children; han togs med på Australian Institution of Engineers lista med de 100 mest inflytelserika forskarna 2007; han har nämnts som en ikon inom sitt område vid Warren Centre for Advanced Engineering, 2009.Han mottog 2014 David Dewhurst Award för sitt bidrag inom området för biomedicinsk teknik.

Han är styrelseledamot i Academy of Technological Sciences and Engineering och i Institute of Engineers Australia.

• cochlear limited
  • sydney
  • jim patrick

Cochlear är en globalt ledande företag för olika hörsellösningar och vår målsättning är att ge alla människor över hela världen en möjlighet att höra ljud.

Vår världsledande teknologi har i 30 års tid hjälpt mer än en kvarts miljon människor att återförenas med familj och vänner.

Nucleus® cochleaimplantat (CI) hjälper barn och vuxna med måttlig till grav hörselnedsättning och Baha® benförankrade hörselsystem är en enkel och effektiv behandlingsmetod för personer med t.ex. konduktiv hörselskada (ledningshinder), kombinerad hörselskada och ensidigt sensorineuralt döva.