Nyheter och forskning inom benledningshörsel – kraniofacial osseointegration

Cochlear presenterade sin senaste generation Baha®-teknologi vid det Fjärde internationella symposiet för benledningshörsel – Kraniofacial Osseointegration i Newcastle, GB. Bland innovationerna fanns Baha 4 Connect-systemet med DermaLock-distans (BA400), det nya transkutana systemet Baha 4 Attract och den nya Baha 4-ljudprocessorn med 2.4 GHz trådlös teknologi.

Konferensen, som hålls vartannat år, samlar hundratals kirurger och audionomer från hela världen för att diskutera den senaste vetenskapliga forskningen och ny teknologi. Årets möte organiserades framgångsrikt av dr. Ian Johnson och Tom Davison från  Freeman Hospital och blev den hittills största konferensen i sitt slag, både genom det stora deltagarantalet och de många vetenskapliga presentationerna.

Den nya Baha 4-ljudprocessorn: smartare hörsel och trådlös frihet

Presentationen av nästa generations Baha-ljudprocessor med Ardium™-plattformen och trådlös teknologi väckte stort intresse. De nya trådlösa produkterna förbättrar hörseln i de mest krävande situationerna utan kablar och halsburna anordningar. Enligt Dr Mark Flynn från Cochlear, visar tester av produkterna att patienter föredrar den nya teknologin och att man får en förbättring av signal/störförhållandet.

Baha 4-ljudprocessorn är ännu varken CE-märkt eller godkänd av FDA.

Mjukvävnadsbevarande teknik med DermaLock i Baha 4 Connect-systemet

Cochlears DermaLock-distans, som implanterats hos mer än 1000 patienter, diskuterades utförligt i olika sessioner och posters.

Dr Pete Weber, Cochlears chef för medicinska frågor, presenterade resultaten från implantation av DermaLock-distansen för de första 300 patienterna från över 80 sjukhus. Eftermarknadsundersökning visar utmärkt kosmetiskt resultat hos alla patienter, gynnsamt mjukvävnadsresultat och avsevärt förkortad operationstid. Professor Robert Stokroos, Maastricht, Nederländerna visade hur mjukvävnad kan bevaras med denna nya teknik, som möjliggör en enklare och mer kostnadseffektiv procedur än med tidigare system. Jack Wazen, Florida, USA, redovisade resultat från en omfattande amerikansk kontrollerad studie av DermaLock-distansen på över 100 patienter från ett stort antal center i USA.

Baha 4 Attract-systemet i klinisk undersökning

Dr Henrik Smeds från Melbourne, Australien presenterade tidiga resultat från en pågående klinisk undersökning av Baha Attract-systemet en ny kosmetiskt tilltalande transkutan benledningslösning. Denna nya teknologi kombinerar många av de beprövade fördelarna med Baha-systemet, men utan hudgenomföring. Tidiga resultat visar en signifikant patientnytta beträffande hörförmåga och bärkomfort. Detta nya magnetsystem är inte CE-märkt eller godkänt av FDA

Sammanfattning

Cochlear var stolta över att vara platinasponsor för OSSEO 2013 och har fått tillfälle att presentera nya möjligheter för benledningspatienter. Förutom att visa upp innovationer och forskning kunde Cochlear även fira sin 100 000:e Baha-användare vid konferensen. Cochlear har i över 35 år levererat beprövade och grundligt testade hörsellösningar, och kommer framgent att fortsätta att ge människor i alla åldrar, över hela världen tillgång till bättre hörförmåga och därför till ett rikare liv.