Teknik- och Kommunikationsmässa i Göteborg – unik mötesplats

Mässan är resultatet av ett samarbete mellan Barnplantorna (Riksförbundet för barn med Cochleaimplantat och Barn med Hörapparat), Habilitering & Hälsa/Hörsel- och Dövverksamheten, Kannebäcksskolan, Vänerskolan samt Katrinelundsgymnasiet.

Alla verksamheterna verkar för personer som är döva eller hörselskadade. Teknik- och Kommunikationsmässan kommer att anordnas vartannat år i Göteborg på Folkets Hus, Järntorget.

Arrangörerna uppskattade att denna första mässa i sitt slag skulle locka cirka 300 personer. Det visade sig vara synnerligen underskattat. Cirka 600 personer hade hörsammat inbjudan. Det var barn med hörselnedsättning tillsammans med föräldrar och lärare, döva och hörselskadade ungdomar, vuxna med hörselnedsättning i alla åldrar samt professionella verksamma inom området. Deltagarna kom från hela västra och södra Sverige.

Alla med ett gemensamt fokus nämligen vilket stöd finns att få idag om man har en hörselnedsättning. Under mässan presenterades bl.a. det senaste inom datorstyrda hjälpmedel, digital hörteknik, trådlös mikrofonteknik, hörapparater, cochleaimplantat, bildtelefoni samt alternativ kommunikation. Tekniken går snabbt framåt även inom hörselområdet.

Det erbjöds även information om anpassade skolmöbler samt information från intresseorganisationer, skolor m.fl.

Folkets Hus fylldes snabbt med vetgiriga brukare i alla åldrar samt professionella, verksamma inom habilitering, förskola och skola. En härlig mix med personer som också behövde träffas och utbyta tankar.

www.cochlear.se

Foto: Karim Hartoum

• benförankrade hörapparater
  • kommunikationsmässan
  • baha
  • ci
  • barnplantorna

Vår världsledande teknologi har återförenat över 200 000 människor med deras familjer, vänner och till samhället under de senaste 30 åren.

Nucleus cochleaimplantat (CI) är skapat för personer med grav hörselnedsättning och Baha benförankrade hörselsystem är en enkel och effektiv behandlingsmetod för personer med t.ex. konduktiv hörselskada (ledningshinder), kombinerad hörselskada och ensidigt sensorineuralt döva.