Unikt möte för användare av benförankrade hörapparater, Baha®

Den 14:e juni 2012 arrangerar Cochlear™ tillsammans med svensk sjukvård ett informationsmöte för och med Baha-användare. Mötet som är helt unikt i sitt slag syftar till att Baha-användare ska kunna utbyta erfarenheter och få ta del av senaste nyheter och information inom terapiområdet. På plats är läkare och audionomer med specialkompetens inom benförankrade hörsellösningar som håller föreläsningar med frågestunder.

På mötet kommer bland annat docent Anders Tjellström, som på Sahlgrenska Universitetssjukhuset utförde världens första Baha-operation 1977, ge en kort föreläsning med titeln ”Osseointegration och hörsel via direkt benledning”.

Hörselnedsättning är en vanlig funktionsnedsättning bland såväl barn som vuxna. Det finns en grupp individer som hör dåligt men som inte kan hjälpas med sedvanlig rekonstruktiv öronkirurgi eller med konventionella hörapparater. I slutet av 1970 och början av 1980 talet genomfördes en studie med den s.k. benförankrade hörapparaten, en semi-implanterad hörapparat baserad på det av professor Per-Ingvar Brånemark introducerade begreppet osseointegration. Dessa försök var mycket lyckade och metoden har vidareutvecklats och begreppet Baha (Bone Anchored Hearing Aid) har introducerats i över 50 länder och man uppskattar att omkring 85 000 personer med hörselnedsättning har en Baha från Cochlear. Ett nära samarbete mellan Sahlgrenska Universitetssjukhuset, Chalmers Tekniska Högskola och industri ligger bakom framgångarna.

Förespråkare har under många år talat och informerat om denna typ av hörselrehabilitering och den är relativt välkänd bland öronläkare liksom inom hörselvården. Det är dock många inom svensk sjukvård liksom hos allmänheten generellt som har mycket vaga begrepp om denna möjlighet till rehabilitering.

NÄR: 14 juni 2012, kl 17:00-20:30
VAR: Cochlear Nordic AB, Konstruktionsvägen 14, 435 33 Mölnlycke
HUR: Anmälan sker via e-post till info-sverige@cochlear.com alt. telefon 031-335 14 65, senast 4 juni
VEM: Användare av benförankrade hörapparater

Mötet är ett samarbete mellan Sahlgrenska Universitetssjukhus, Hörsel- och dövverksam-heten VGR och Cochlear.