​Jonas Häggqvist, CEO och grundare av COLIVE, och Katarina Liljestam Beyer, COO och grundare av COLIVE

NU FLYTTAR HYRESGÄSTERNA IN HOS COLIVE PÅ SÖDERMALM

COLIVE vill lösa bostadsbristen för unga vuxna med hjälp av co-living. Den 1 maj gick flyttlasset för de 11 första hyresgästerna till COLIVES första delningslägenhet COLIVE LAB på Nytorgsgatan 44 på Södermalm i Stockholm. Hyresgästerna deltar samtidigt i projektet ”COLIVE LAB” som ingår COLIVES arbete för att utveckla och skapa ett modernt och bra boende med hög livskvalitet som kan användas i kommande planerade storskaliga projekt i och runt Sveriges storstäder.

Hos COLIVE bor hyresgästerna tillsammans i den nyrenoverade delningslägenheten där de alla har sitt eget privata rum, men delar på ändamålsenliga umgängesytor och kök samt våningens två takterrasser. De gemensamma utrymmena är inredda och möblerade av COLIVE, städning, internet med mera ingår i hyran. Hyresgästerna som flyttar in i COLIVE LAB har valts ut bland cirka 1 000 unga vuxna som under januari i år registrerade sig i COLIVEs internetbaserade community. De har varierande bakgrund och boendeerfarenheter och är fördelade på fem män och sex kvinnor. Samtliga har det gemensamma intresset att bo socialt och samtidigt bidra tillutvecklingen av delningsbostaden som företeelse i Sverige.

- Jag har flyttat runt under ett halvårs tid efter en separation. Det är ju svårt att komma in på bostadsmarknaden och även om man kan köpa något så tar det oftast tid. Dessutom kanske man inte bara vill hetsköpa en bostad för flera miljoner. Delningslägenhet är en ny spännande bostadsform som passar mig väldigt bra just nu, säger Anna Bäckman, en av hyresgästerna.

De närmaste åren planerar COLIVE att storskaligt etablera 1000-tals bostäder i nyproducerade moderna delningslägenheter i svenska storstadsområden. Målgruppen är unga vuxna som vill bo i ett hem som erbjuder både gemenskapen av att bo tillsammans med andra samtidigt som man erbjuds det privatliv som ett eget boende ger. Att bo hos COLIVE innebär ett kostnadsriktigt och flexibelt boende utan krav på kontantinsats.

- Det är otroligt roligt att vi nu är igång och vi ser fram emot nästa steg i vår etablering med fler bostadsprojekt för 100-500 hyresgäster per enhet. Merparten av bolagets planerade bostäder har inflyttning under 2020 och framåt, men redan nu går det att registrera sig. Ju fler som registrerar sig desto fler bostäder kommer vi att kunna etablera, säger Katarina Liljestam Beyer, COO och medgrundare av COLIVE.

För ytterligare information vänligen kontakta:
Katarina Liljestam Beyer, COO och grundare Tfn: +46 70 753 04 20
Jonas Häggqvist, CEO och grundare Tfn: +46 70 53 170 17

Följ oss gärna på:
Colive.se
facebook.com/colive.se
instagram@colive.se
instagram@lifeindalab
www.mynewsdesk.com

Om COLIVE
COLIVE är ett aktivt bidrag till omställningen för ett mer öppet och uthålligt samhälle genom sitt erbjudande av ett hållbart, smart, socialt och kostnadsriktigt boende till unga vuxna mellan 20 - 35 år. I delningsekonomianda tillhandahålls moderna delningslägenheter i nyproducerade fastigheter som anpassas för boende med hög livskvalitet med fler boende per yta. I varje bostad bor ca 6 - 10 personer som delar på kök och vardagsrum, vilka utgör cirka hälften av den totala ytan. Resterande hälft består av privata sovrum. De gemensamma utrymmena är möblerade och hyresgästerna har fri städning, internet och andra delningstjänster.

För att skapa en bra mix av hyresgäster använder sig COLIVE av en mjukvaruplattform där medlemmarna själva har inflytande genom matchning med andra hyresgäster utifrån intressen och andra preferenser.

COLIVE arbetar aktivt för att bidra till en minskad negativ miljöpåverkan genom att bland annat använda modern fastighetsteknik för energihushållning, resurs- och yt-effektiv design samt informationsgivning till sina medlemmar och hyresgäster.