​Collectors datasystem stoppar bedrägerier

Identitetsstölder är ett växande problem vid transaktioner online. Collector har nu tagit upp kampen mot bedrägerierna genom nyutvecklade system med artificiell intelligens.

Användande av stulna identiteter förekommer bland annat vid kort- och fakturaköp på nätet. Collector har därför utvecklat ett helt nytt antibedrägerisystem för e-handel, kreditkort och lån. Systemet, som förebygger både ID-stölder och andra typer av bedrägerier, införs i närtid.

”Allt fler transaktioner görs online. Att kunderna känner sig säkra vid digitala köp är avgörande för näthandelns fortsatt positiva utveckling”, säger Stefan Alexandersson, VD för Collector.

Systemet är en kombination av smarta algoritmer som bygger på stora datamängder från de interna systemen, och som är tätt sammanlänkade med ett intuitivt gränssnitt för analys och manuell granskning.

”Genom ett smart system som förebygger id-stöld på e-handelsköp gör vi det säkrare att handla på nätet i de webbutiker som använder Collector för fakturabetalning”, säger Åsa Hillsten Eklund, Communication & IR Manager på Collector. ”Parallellt med utvecklingen av systemet har också en bedrägeriavdelning bildats, med fokus på att förebygga ID-stöld.”

Automatiska undersökningar görs av algoritmer som bygger på statistiska modeller och ”machine learning”, det senaste inom molnteknologi och webbapplikationer. Systemet är självlärande. Det kan identifiera mönster från hur vanliga kunder och bedragare beter sig och därmed stoppa bedrägerierna innan de sker. All teknologi ligger i molnet för att göra systemet skalbart och effektivt.