Åtta av tio tjänstemän nöjda med upphandling av pensionsförvaltare

Åtta av tio privatanställda tjänstemän, 82 procent, tycker det är bra att Collectum väljer ut vilka försäkringsbolag som får förvalta tjänstepensionen ITP. Det visar en ny undersökning beställd av tjänstepensionsföretaget Collectum.

– Tjänstepensionsspararna får låga avgifter och kan samtidigt välja bland nästan hundra fonder. Undersökningen visar att en stor majoritet uppskattar den kvalitetssäkring som våra upphandlingar ger, säger Tomas Carlsson, Collectums pensionsexpert.

Drygt ett år efter den senaste upphandlingen svarar åtta av tio tjänstepensionssparare, 82 procent, att de tycker det är ganska eller mycket bra att Collectum väljer ut vilka försäkringsbolag som får förvalta tjänstepensionen ITP. Bara 11 procent av tjänstemännen tycker det är ganska eller mycket dåligt, medan 6 procent är osäkra.

Collectum har i uppdrag från PTK och Svenskt Näringsliv att bidra till att två miljoner tjänstemän i det privata näringslivet får en så hög tjänstepension som möjligt. Företaget upphandlar, utan eget vinstintresse, de försäkringsbolag som får förvalta tjänstepensionen ITP.

Den senaste upphandlingen avslutades i februari 2013. Resultatet blev i snitt halverade avgifter inom ITP jämfört med samma fonder på den öppna marknaden.

– Tack vare upphandlingen går mer pengar till pensionsspararnas framtida pension, i stället för till onödiga avgifter till pensionsförvaltarna, säger Jonas Mellqvist, kommunikationschef på PTK.

Undersökningen genomfördes i februari 2014 av undersökningsföretaget GfK. 1 000 tjänstemän i det privata näringslivet fick frågan: ”Tycker du att det är bra eller dåligt att Collectum väljer ut vilka försäkringsbolag som får förvalta tjänstepensionen ITP?” 33 procent svarade ”mycket bra”, 49 procent svarade ”ganska bra”, 9 procent svarade ”ganska dåligt” och 2 procent svarade ”mycket dåligt”. ”Osäker, vet ej” svarade 6 procent.

Cathrine Carlberg, tf informationschef Collectum, 070-794 26 86.
Tomas Carlsson, pensionsexpert Collectum, 070-091 76 25.

• tomas carlsson
  • upphandling

Två miljoner tjänstemän har tjänstepensionen ITP som har kommit till genom ett avtal mellan Svenskt Näringsliv och PTK.På uppdrag av dem upphandlar Collectum, utan eget vinstintresse, de försäkringsbolag som får förvalta tjänstepensionen ITP och ställer krav på låga avgifter och hög historisk avkastning.

Collectum förmedlade 28 miljarder kronor i premier under 2013 mellan 33 000 företag och cirka tio försäkringsbolag. www.collectum.se www.pratapension.se