Bättre fonder till lägre pris hos Collectum

I dag presenterar Collectum vilka fem försäkringsbolag som kommer att få erbjuda fondförvaltning till 1,3 miljoner tjänstemän med tjänstepensionen ITP. Resultatet av upphandlingen är högre Morningstar Rating av fonderna och lägre avgifter. För en genomsnittlig pensionssparare med ITP 1 innebär det en ökning av pensionskapitalet med cirka 10 procent, enligt en ny rapport.

AMF, Danica, Handelsbanken, Nordea och SEB är de bolag som i hård konkurrens blivit utvalda och som från den 1 juli 2010 kommer att erbjuda fondförsäkring till de 1,3 miljoner tjänstemän som har tjänstepensionen ITP. Syftet med fondupphandlingen är att ge de privatanställda tjänstemännen en så hög pension som möjligt genom låga avgifter och hög avkastning.

– Jag är mycket nöjd med resultatet av upphandlingen. Lägre avgifter och högre rating av fonderna möjliggör en högre pension, säger Anders Moberg, vd för Collectum.

75 000 kronor högre pensionskapital är resultatet av upphandlingen för en genomsnittlig tjänsteman på 31 år med en genomsnittlig månadspremie på 1 535 kronor vilket motsvarar en lön på 32 260 kronor.

En ny rapport från fondanalysföretaget Morningstar visar på ett bra och brett fondutbud med låga avgifter. I rapporten avslöjas också den stora skillnaden mellan ordinarie avgift för fondutbudet jämfört med de upphandlade avgifterna. Den genomsnittliga ordinarie avgiften för fondutbudet är 102 procent högre än den genomsnittliga upphandlade avgiften.

– Det är glädjande att vi sedan den förra upphandlingen 2007 har lyckats förhandla ned avgifterna med i genomsnitt 44 procent, samtidigt som ratingen har ökat från 3,26 till 4,10, säger Anders Moberg.

Collectum har genomfört upphandlingen på uppdrag av ITP-nämnden med representanter från Svenskt Näringsliv och PTK.

Jenny Jeppsson, informationschef Collectum, 08-508 980 30, 070-339 69 85