Collectum ansluter sig till Fullmaktskollens digitala tjänster

Under hösten ansluter sig Collectum till Fullmaktskollens digitala tjänster. Syftet är att göra det enklare för pensionssparare och arbetsgivare att få överblick över fullmakter för pensioner och livförsäkringar.

– Att Collectum ansluter sig till Fullmaktskollen bidrar till att ge pensionsspararna överblick och är ett viktigt steg i digitaliseringen av vår verksamhet, säger Ann Pettersson, chef för kundservice på Collectum.

Fullmaktskollen är en kostnadsfri tjänst som gör det enkelt för både privatpersoner och arbetsgivare att få överblick över sina fullmakter för pensioner och livförsäkringar. Fullmakter används när privatekonomiska rådgivare eller företagens försäkringsförmedlare hämtar in information från olika aktörer.

– Tjänstepensionen ITP erbjuder 2,3 miljoner tjänstemän och 35 000 arbetsgivare en tjänstepension i toppklass. Genom att bredda vårt utbud av digitala tjänster gör vi det enkelt att få pensionskoll, säger Ann Pettersson.

Inledningsvis kommer Collectum endast att ta emot fullmakter, för att på sikt gå över till att använda de digitala tjänsterna för fullmaktshantering fullt ut.

Fullmaktskollen är ett icke-vinstdrivande aktiebolag som ägs gemensamt av Svensk Försäkring och Svenska försäkringsförmedlares förening. Det är ett resultat av den statliga e-delegationens arbete med att skapa ett e-samhälle.

Collectum, som ägs av PTK och Svenskt Näringsliv, administrerar tjänstepensionen ITP som omfattar totalt 2,3 miljoner tjänstemän. Collectum förmedlar årligen cirka 40 miljarder kronor i premier mellan cirka 35 000 företag och tio försäkringsbolag.

Ann Pettersson, chef för kundservice Collectum, 08-508 982 36
Anna Levin, kommunikatör Collectum, 072-858 10 79

• fullmaktskollen

2,3 miljoner människor har tjänstepensionen ITP som har kommit till genom ett avtal mellan Svenskt Näringsliv och PTK. På uppdrag av dem upphandlar Collectum, som drivs utan eget vinstsyfte, de försäkringsbolag som får förvalta tjänstepensionen ITP och ställer krav på låga avgifter och hög historisk avkastning.

Collectum förmedlade 39 miljarder kronor i premier under 2017 mellan 35 000 företag och cirka tio försäkringsbolag. www.collectum.se www.pratapension.se