Collectum upphandlar tjänstepension: Offertunderlag till 24 pensionsförvaltare

Den 20 oktober fick totalt 24 försäkringsbolag offertunderlag för att delta i den nya upphandlingen av förvaltare av tjänstepensionen ITP. Syftet med upphandlingen är att ge 1,8 miljoner privatanställda tjänstemän en så hög pension som möjligt.

– Vi kan konstatera att det finns ett stort intresse för tjänstepensionsupphandlingen, säger Carl-Magnus Löfström, kommunikationschef på Collectum.

Den 20 oktober skickades offertunderlag till de försäkringsbolag som anmält intresse att delta i upphandlingen av tjänstepensionen ITP och som uppfyller de ställda kraven. I upphandlingen värderas bland annat både hög historisk avkastning och låga avgifter.

Senast den 20 november ska bolagen lämna in sina offerter om de vill delta. Under första kvartalet 2018 ska avtal vara skrivna med de utvalda försäkringsbolagen. De nya avtalen träder i kraft den 1 oktober 2018.

– Tjänstepensionen ITP är en enkel och kostnadseffektiv tjänstepensionslösning som ger mycket pension för pengarna. Upphandlingarna är en viktig grund för detta, säger Gudrun Ashman, chef för partskontakter på Collectum.

En intresseförfrågan om att delta i upphandlingen skickades i september till samtliga försäkringsbolag som har Finansinspektionens tillstånd att bedriva traditionell pensionsförsäkring och fondförsäkring. Av dem var det 10 bolag inom traditionell pensionsförsäkring och 15 bolag inom fondförsäkring som anmälde intresse.

Collectum har fått i uppdrag från Svenskt Näringsliv och PTK att upphandla förvaltare av tjänstepensionen ITP för perioden 1 oktober 2018–30 september 2023. Tre till fem försäkrings­bolag inom traditionell pensionsförsäkring kommer att väljas ut och fem inom fondförsäkring.

Collectum har, utan eget vinstintresse, genomfört upphandlingar av tjänstepensions­förvaltare tre gånger tidigare, 2007, 2010 och 2013. Sedan den första upphandlingen har den genomsnittliga avgiften minskat med 72 procent bland de fonder som de privatanställda tjänstemännen kan välja.

Läs mer: www.collectum.se/upphandling

Carl-Magnus Löfström, kommunikationschef Collectum, 072-858 67 51
Gudrun Ashman, chef för Partskontakter på Collectum, 08-508 980 22

• upphandling 2018

2,3 miljoner människor har tjänstepensionen ITP som har kommit till genom ett avtal mellan Svenskt Näringsliv och PTK. På uppdrag av dem upphandlar Collectum, utan eget vinstintresse, de försäkringsbolag som får förvalta tjänstepensionen ITP och ställer krav på låga avgifter och hög historisk avkastning.

Collectum förmedlade 36 miljarder kronor i premier under 2016 mellan 34 000 företag och cirka tio försäkringsbolag. www.collectum.se www.pratapension.se