Collectums interna kommunikation får toppbetyg

Tjänstepensionsföretaget Collectums internkommunikation når en toppnotering i en undersökning som genomförts av konsultföretaget Gullers Grupp. Collectums resultat är bättre än jämförande benchmark på 10 av de 11 områden som ingått i mätningen. Det betyder att Collectum har högst betyg av 120 undersökta organisationer.

– Vi är stolta över resultatet och det är också roligt att se att vi har lyckats bli ännu bättre de två senaste åren. Vårt uppdrag är att se till att 2,3 miljoner privatanställda tjänstemän får en så hög pension som möjligt, till en så liten administrativ kostnad som möjligt. En välfungerande intern kommunikation är en nyckelfaktor för att lyckas med vårt uppdrag, säger Carl-Magnus Löfström, kommunikationschef på Collectum.

Några av de områden som utvecklats mest positivt rör medarbetarnas benägenhet att rekommendera arbetsplatsen till andra samt nöjdheten med det nya intranätet som stigit radikalt. 2018 vann Collectum också utmärkelsen Guldhanden för bästa intranät. De tydliga utvecklingsområdena som finns är något färre möten men även Collectums webbplats är ett område där det finns förbättringspotential. Collectum har sedan tidigare startat ett arbete för att skapa en ny och bättre webbplats och den förväntas vara klar under året.

– Det är ett fantastiskt fint resultat vi har uppmätt hos Collectum. Det är ett tydligt kvitto på att ett aktivt och målmedvetet arbete ger effekt. Internkommunikation är en viktig faktor för att en organisation ska vara framgångsrik, så det känns extra roligt att en viktig samhällsaktör som Collectum lyckas så bra, säger Jimmie Hansson, seniorkonsult på Gullers Grupp.

Om undersökningen

Undersökningen mäter hur medarbetarna ser på den interna kommunikationen och hur företaget står sig jämfört med andra medverkande organisationer. Gullers Grupp har sedan 2005 undersökt över 120 organisationer och 150 000 personer. Collectums svar jämförs med andra privata företag och omfattar cirka 20 000 svarande.

Carl-Magnus Löfström, kommunikationschef Collectum, 072-858 67 51
Daniel Kinnerup, pressansvarig Collectum, 073-940 16 84

2,4 miljoner människor har tjänstepensionen ITP som har kommit till genom ett avtal mellan Svenskt Näringsliv och PTK. På uppdrag av dem upphandlar Collectum, som drivs utan eget vinstsyfte, de försäkringsbolag som får förvalta tjänstepensionen ITP och ställer krav på låga avgifter och hög historisk avkastning.

Collectum förmedlade 44 miljarder kronor i premier under 2018 mellan 36 000 företag och cirka tio försäkringsbolag. www.collectum.se www.pratapension.se