Collectums pensionsbarometer: Familj och vänner viktigaste ekonomiska rådgivarna

En majoritet av svenskarna, 61 procent, vänder sig helst till familj och vänner för råd när de ska fatta ekonomiska beslut. En femtedel, 21 procent, tar inte råd från någon särskild, visar Collectums pensionsbarometer, som bygger på en ny Sifoundersökning.

– Det är glädjande att många litar till sig själva. De som kallar sig rådgivare är många gånger i själva verket säljare, vilket gör att rådgivningen riskerar att bli en dyr affär, säger Tomas Carlsson, pensionsexpert på tjänstepensionsföretaget Collectum.

Undersökningen visar att 61 procent helst tar råd från familj och vänner när de ska fatta ekonomiska beslut. 21 procent svarade att de inte lyssnar på råd från någon särskild. 11 procent svarade att de tar hjälp av sin bank eller någon annan finansiell rådgivare.

Tjänstepensionen är en allt viktigare del av den framtida pensionen. Att så mycket som möjligt av de premier arbetsgivaren betalar in går till pensionen i stället för att gröpas ur av avgifter är nyckeln till en hög pension. Den som har tjänstepensionen ITP kan vara säker på att få ett sparande med låga avgifter.

– Den som ändå vill ha råd kring placeringar, livsval och skydd kan vända sig till en oberoende och kostnadsfri rådgivningstjänst, till exempel den som PTK erbjuder, säger Tomas Carlsson.

Vid tre tillfällen har Collectum upphandlat tjänstepensionsförvaltare, med halverade avgifter som resultat. Under 2018 ska den fjärde upphandlingen vara klar. Collectum genomför upphandlingarna utan eget vinstintresse, på uppdrag av Svenskt Näringsliv och PTK.

Fakta:
- Tre tips för högre pension
- Om Collectums pensionsbarometer

Länkar:
- Pratapension.se
- PTK:s rådgivningstjänst
- Hela Sifoundersökningen

Anna Levin, kommunikatör Collectum, 072-858 10 79
Tomas Carlsson, pensionsexpert Collectum, 070-091 76 25

Tre tips för en högre pension
- Jobba på en schysst arbetsplats. I takt med att den allmänna pensionen minskar kommer tjänstepensionen att bli en viktigare del av den totala pensionen. En schysst arbetsgivare tänker på din framtid och betalar in tjänstepension.

- Låt ingen annan mumsa på din pension. Se till att du betalar låga avgifter på ditt tjänstepensionssparande. När du så småningom går i pension blir det en rejäl slant som går till dig – och inte till någon annan.

- Lita på dig själv! Du känner dig själv bäst, så gör val utifrån hur mycket risk du är beredd att ta, hur din familjesituation ser ut och hur långt det är kvar till pension. Du väljer om du vill spara med hög risk eller ett tryggare alternativ.

Om Collectums pensionsbarometer
Collectums pensionsbarometer mäter svenskarnas åsikter och attityder kring pension. Pensionsbarometern publiceras flera gånger om året och bygger på resultatet från en opinionsfråga som ställs av Sifo.

Sifoundersökningen genomfördes per telefon den 9–12 oktober 2017. Följande fråga ställdes till 1 000 svenskar: ”När du ska fatta ekonomiska beslut, vem tar du HELST råd ifrån?”. 61 procent svarade ”familj och vänner”, 21 procent svarade ”inte ifrån någon särskild”, 11 procent svarade ”min bank eller annan finansiell rådgivare”, ”media” svarade 2 procent och ”bloggare eller andra opinionsbildare” svarade 1 procent. ”Annan” eller ”Tveksam, vet ej” svarade totalt 5 procent.