Collectums pensionsbarometer: Hälften av svenskarna tror på pension efter 65

Nästan hälften av svenskarna, 49 procent, tror att de kommer att jobba efter 65 års ålder. Det visar Collectums pensionsbarometer, som bygger på en ny Sifoundersökning.

– Allt fler tror att de kommer att fortsätta jobba efter 65. Det är nästan en fördubbling jämfört med för bara fem år sedan, säger Tomas Carlsson, pensionsexpert på Collectum.

År 2011 trodde bara var fjärde svensk, 26 procent, att de skulle jobba efter 65 år ålder. I dag är motsvarande siffra 49 procent. Framför allt är det yngre som tror på en sen pension – 60 procent av svenskarna mellan 18 och 29 år tror att de kommer att jobba efter 65 års ålder, att jämföra med 33 procent i åldersspannet 50–60 år.

– Oavsett när man planerar att gå i pension är det viktigt att jobba hos en arbetsgivare som erbjuder tjänstepension. Den som saknar tjänstepension får ofta klara sig på mindre än hälften av den tidigare lönen i allmän pension, säger Tomas Carlsson.

Undersökningen i tre punkter:
- 47 procent av kvinnorna och 52 procent av männen tror på sen pension för egen del.

- Bland unga mellan 18 till 29 år tror 60 procent på en sen pension. Bland svenskar mellan 50 och 60 år är andelen 33 procent.

- Bland dem som sympatiserar med något av allianspartierna tror 54 procent att de kommer gå i pension efter 65 år. Bland sympatisörer för S, MP och V är siffran 50 procent.

Faktarutor:
- Tre tips för bättre pensionskoll
- Om Collectums pensionsbarometer

Länk till Sifoundersökningen: Vid vilken ålder tror du att du kommer att gå i pension?

Tomas Carlsson, pensionsexpert Collectum, 070-091 76 25.
Anna Levin, kommunikatör Collectum, 072-858 10 79

Tre tips för bättre pensionskoll

1. Jobba på en schyst arbetsplats
I takt med att den allmänna pensionen minskar kommer tjänstepensionen bli en viktigare del av den totala pensionen. En schyst arbetsgivare tänker på din framtid och betalar in tjänstepension. Om du har kollektivavtal på jobbet ingår alltid tjänstepension med bra villkor. I andra fall kan din arbetsgivare ha ordnat med det på annat sätt.

2. Se över din framtida miljon
Gå in på minpension.se någon gång per år för att få en samlad bild över hur stor pensionen kan bli. För många handlar det om minst en miljon kronor när det väl är dags att gå i pension – så visst är pensionspengarna värda en liten omtanke då och då?

3. Fundera på vad som händer efter döden
En filosofisk tanke, men för pensionen handlar det konkret om att se över vilken ersättning som går till din familj om du går bort. Kanske har du precis blivit med familj och vill välja till ett skydd som ger extra trygghet när barnen är små? Eller så har barnen blivit vuxna och klarar sig på egen hand. Genom att välja bort skydd när det inte behövs kan du öka din egen tjänstepension.

Om Collectums pensionsbarometer
Collectums pensionsbarometer mäter svenskarnas åsikter och attityder kring pension. Pensionsbarometern publiceras flera gånger om året och bygger på resultatet från en opinionsfråga som ställs av Sifo.

Sifoundersökningen genomfördes genom onlineintervjuer den 6–19 december 2016. 1 678 svenskar mellan 18–60 år fick frågan ”Vid vilken ålder tror du att du kommer att gå i pension?”. 19 procent svarade ”före 65 års ålder”, 28 procent ”vid 65 års ålder” och 49 procent ”efter 65 års ålder”. 4 procent svarade ”tveksam, vet ej”.

• tomas carlsson
  • sifoundersökning

2,1 miljoner tjänstemän har tjänstepensionen ITP som har kommit till genom ett avtal mellan Svenskt Näringsliv och PTK.På uppdrag av dem upphandlar Collectum, utan eget vinstintresse, de försäkringsbolag som får förvalta tjänstepensionen ITP och ställer krav på låga avgifter och hög historisk avkastning.

Collectum förmedlade 32 miljarder kronor i premier under 2015 mellan 34 000 företag och cirka tio försäkringsbolag. www.collectum.se www.pratapension.se