Majoriteten tror på bättre pension än genomsnittet

Hela 54 procent av svenskarna tror att de kommer att få en bättre pension än genomsnittssvensken. Bara var tredje svensk, 35 procent, tror att pensionen blir sämre än för genomsnittet. Det visar en Sifoundersökning som Collectum beställt inför att årsbeskedet om tjänstepensionen landar i brevlådorna.

– Oavsett om man tror på en god pension eller inte är det onödigt att gissa. Det är enkelt att logga in på minPension.se och ta reda på sin egen prognos, säger Tomas Carlsson, pensionsexpert på Collectum.

Fler än hälften, 54 procent, tror att de kommer att få en bättre pension än genomsnittssvensken. Betydligt färre, 35 procent, tror att pensionen blir sämre än genomsnittet. 11 procent svarar att de är osäkra eller inte vet.

Fler kvinnor än män tror på en sämre pension än genomsnittet, 42 procent jämfört med 28 procent. Störst tro på en god pension har männen där 61 procent tror att de kommer hamna över genomsnittet. Bland kvinnor är motsvarande siffra 47 procent.

– Mitt bästa tips är att jobba hos en arbetsgivare som betalar tjänstepension. Utan tjänstepension riskerar du att få mindre än hälften av den tidigare lönen som pensionär, säger Tomas Carlsson.

Under februari landade det orange kuvertet med årsbeskedet om den allmänna pensionen i svenskarnas brevlådor. Under mars skickar Collectum det röda kuvertet med årsbesked om tjänstepensionen ITP till 1,9 miljoner privatanställda tjänstemän. I genomsnitt får de 6 700 kronor per månad i tjänstepension, att lägga till den allmänna pensionen.

Nio av tio yrkesarbetande har i dag någon form av tjänstepension, men i en del sektorer där många unga arbetar är förmånen ovanlig. Det gäller till exempel branscher som spelutveckling, IT, reklam och pr.

Fakta:
- Om Collectums pensionsbarometer
- Tre tips för bättre pensionskoll

Länkar:
- minPension.se
- Hela Sifoundersökningen

Anna Levin, kommunikatör Collectum, 072-858 10 79
Tomas Carlsson, pensionsexpert Collectum, 070-091 76 25

Om Collectums pensionsbarometer
Collectums pensionsbarometer mäter svenskarnas åsikter och attityder kring pension. Pensionsbarometern publiceras flera gånger om året och bygger på resultatet från en opinionsfråga som ställs av Sifo.

Den här undersökningen genomfördes 22–30 januari 2018. 1 016 personer i åldern 15 till 60 år, som ännu inte gått i pension, fick frågan ”Tror du att du kommer att få en bättre eller sämre pension än genomsnittssvensken?”. ”Mycket bättre” svarade 9 procent, ”Något bättre” svarade 45 procent, ”Något sämre” svarade 25 procent och ”Mycket sämre” svarade 10 procent. 11 procent svarade ”Tveksam, vet ej”.

Tre tips för bättre pensionskoll
1. Säkra tjänstepensionen. Se till att arbeta hos en arbetsgivare som betalar tjänstepension. Om inte arbetsgivaren erbjuder tjänstepension – förhandla till dig det. En rimlig lägsta nivå kan vara 4–10 procent av din lön, beroende på vad du tjänar.

2. Skaffa dig en samlad bild. På minPension.se kan du göra din egen pensionsprognos och få en samlad bild av din framtida pension, där såväl den allmänna pensionen, tjänstepensionen och det eventuella privata sparandet ingår.

3. Välj och välj bort. Att ha återbetalningsskydd för tiden fram till pensionsåldern är en trygghet för familjen och sänker inte din pension nämnvärt. Fyll på med familjeskydd om din familj behöver mer. Fundera sedan på att ta bort återbetalningsskyddet när du väl går i pension, eftersom det kan öka din pension med upp till 25 procent.

• collectums pensionsbarometer
  • minpension
  • sifoundersökning

2,3 miljoner människor har tjänstepensionen ITP som har kommit till genom ett avtal mellan Svenskt Näringsliv och PTK. På uppdrag av dem upphandlar Collectum, som drivs utan eget vinstsyfte, de försäkringsbolag som får förvalta tjänstepensionen ITP och ställer krav på låga avgifter och hög historisk avkastning.

Collectum förmedlade 39 miljarder kronor i premier under 2017 mellan 35 000 företag och cirka tio försäkringsbolag. www.collectum.se www.pratapension.se