Nästan hälften missar informationen om tjänstepension i röda kuvertet

Drygt hälften, 54 procent, av tjänstemännen har läst årets röda kuvert med besked om tjänstepensionen ITP. Av dem tycker de allra flesta att det är lätt att förstå. Det visar en ny undersökning från tjänstepensionsföretaget Collectum.

– Det röda kuvertet från Collectum är positiv läsning för de flesta, så det finns goda skäl att öppna det. Med hjälp av informationen i kuvertet blir det enklare att göra medvetna val för att höja den framtida pensionen, säger Collectums pensionsexpert Tomas Carlsson.

Åtta av tio tjänstemän, 81 procent, vet att de har fått årsbeskedet om tjänstepension. Totalt 64 procent har öppnat sitt röda kuvert. Drygt hälften, 54 procent, uppger att de också har läst årets besked. Det är en ökning jämfört med i fjol, då 48 procent uppgav att de hade läst beskedet. Av dem som har läst årsbeskedet är det stora flertalet positiva. Hela 87 procent tycker att det är mycket eller ganska lätt att förstå.

Det röda kuvertet från Collectum innehåller bland annat en prognos över den framtida tjänstepensionen och besked om hittills intjänad tjänstepension. I genomsnitt får de privatanställda tjänstemännen 6 200 kronor per månad i tjänstepension att lägga till den allmänna pensionen.

Kuvertet skickades ut i mars till 1,8 miljoner privatanställda tjänstemän. Strax innan landade Pensionsmyndighetens orange kuvert med årsbeskedet om den allmänna pensionen.

– Genom att lägga ihop sin tjänstepension med den allmänna pensionen får man en bra överblick över hur mycket man har att leva på som pensionär. Och det enklaste sättet att få en tydlig bild är att gå in på minpension.se, säger Tomas Carlsson.

Under mars och april 2017 telefonintervjuades 1 000 privatanställda tjänstemän som har tjänstepensionen ITP. Undersökningen genomfördes av GfK på uppdrag av Collectum.

Bilaga nedan: Tre tips till dig som fått röda kuvertet

Anna Levin, kommunikatör Collectum, 072-858 10 79.
Tomas Carlsson, pensionsexpert Collectum, 070-091 76 25.

Tre tips till dig som får röda kuvertet
Om du får det röda kuvertet i brevlådan kan du vara glad – du har tjänstepensionen ITP med ett kvalitetssäkrat utbud och låga avgifter.

1. Öppna ditt röda kuvert – där finns bland annat en prognos över den framtida tjänstepensionen och besked om hittills intjänad tjänstepension.

2. Lägg ihop tjänstepensionen i det röda kuvertet med den allmänna pensionen i det orange kuvertet för att få en god bild av vad du har att leva på som pensionär.

3. Använd Minpension.se för att göra din egen pensionsprognos. Då ingår även eventuellt privat pensionssparande.

• röda kuvertet
  • årsbesked

2,3 miljoner människor har tjänstepensionen ITP som har kommit till genom ett avtal mellan Svenskt Näringsliv och PTK. På uppdrag av dem upphandlar Collectum, utan eget vinstintresse, de försäkringsbolag som får förvalta tjänstepensionen ITP och ställer krav på låga avgifter och hög historisk avkastning.

Collectum förmedlade 36 miljarder kronor i premier under 2016 mellan 34 000 företag och cirka tio försäkringsbolag. www.collectum.se www.pratapension.se