Ny satsning ska få svenskarna att prata pension

Nu lanserar Collectum den nya satsningen #pratapension, som ska minska svenskarnas oro inför pensionen och öka kunskapen om tjänstepensionen. En ny sajt och filmer i sociala medier ger tydliga svar på vanliga pensionsfrågor.

– Alltför många tycker att pension är krångligt och oroar sig i onödan inför framtiden. Med kampanjen #pratapension vill vi på ett enkelt sätt förklara hur du kan påverka din pension – och att det är lättare än du tror, säger Tomas Carlsson, pensionsexpert på Collectum.

En Sifoundersökning som Collectum genomfört visade nyligen att det är stor skillnad mellan yngre och äldre svenskar när det gäller hur bra koll man upplever sig ha på sin kommande ekonomi som pensionär.

– För den som vill finns det goda möjligheter att själv påverka sin pension genom medvetna val. Men det allra viktigaste valet är att välja en arbetsgivare som erbjuder tjänstepension, säger Tomas Carlsson.

Satsningen #pratapension startar fredagen 3 mars och pågår under hela 2017. Syftet är att minska oron inför pensionsfrågor och öka kunskapen om tjänstepensionen. Läs mer på pratapension.se och ta del av kampanjen i sociala medier under hashtaggen #pratapension.

Carl-Magnus Löfström, kommunikationschef Collectum, 072-858 67 51
Tomas Carlsson, pensionsexpert Collectum, 070-091 76 25