Ny Sifoundersökning: Hundratusentals svenskar osäkra på om de har tjänstepension

En av tio yrkesverksamma svenskar, cirka 360 000 personer, vet inte om arbetsgivaren betalar tjänstepension eller inte. Det visar en ny Sifoundersökning beställd av Collectum. Omkring nio av tio förvärvsarbetande svenskar har tjänstepension, men det skiljer sig åt mellan olika branscher.

– Det är illavarslande att så många anställda är osäkra på om de har tjänstepension. Arbetsgivarna kan bli mycket bättre på att informera om tjänstepensionen, säger Jenny Jeppsson, informationschef på Collectum.

Åtta procent, motsvarande omkring 360 000 förvärvsarbetande svenskar, vet inte om arbetsgivaren betalar tjänstepension eller inte. Om man har tjänstepension varierar mellan olika branscher. Inom exempelvis media, reklam och hälsa – branscher där många unga jobbar – erbjuder man inte alltid tjänstepension.

– Det viktigaste pensionsvalet är att jobba hos en arbetsgivare som betalar tjänstepension. Om arbetsgivaren inte gör det är det något du kan försöka förhandla om, säger Jenny Jeppsson.

Den allmänna pensionen motsvarade i det gamla pensionssystemet 60-65 procent av den tidigare inkomsten. Andelen har sjunkit och motsvarar i genomsnitt 45 procent av den tidigare inkomsten, enligt Collectums beräkningar. En privatanställd tjänsteman som i dag är 45 år och har en månadslön på 35 000 kronor beräknas få cirka 5 700 kronor i tjänstepension att lägga till sin allmänna pension.

Sifoundersökningen genomfördes under perioden 5–17 september 2012 bland 1 037 förvärvsarbetande svenskar som är 25 år och äldre. Totalt 90 procent svarade ”Jag vet att min arbetsgivare betalar tjänstepension för mig”, 2 procent svarade ”Jag vet att min arbetsgivare INTE betalar tjänstepension för mig” och 8 procent svarade ”Jag vet inte om min arbetsgivare betalar tjänstepension för mig”. 1 procent svarade ”Tveksam, vet ej”. Enligt Statistiska centralbyrån förvärvsarbetade 4 515 371 svenskar år 2011.

Jenny Jeppsson, informationschef Collectum, 08-508 980 30, 070-339 69 85.

Tre tips för bättre pensionskoll

1. Säkra tjänstepensionen. Se till att arbeta hos en arbetsgivare som betalar en tjänstepension till dig. Om inte arbetsgivaren erbjuder tjänstepension – förhandla till dig det. En rimlig lägsta nivå kan vara 4–10 procent av din lön, beroende på vad du tjänar.

2. Skaffa dig en samlad bild. På minpension.se kan du göra din egen pensionsprognos och få en samlad bild av din framtida pension, där såväl den allmänna pensionen, tjänstepensionen och det eventuella privata sparandet ingår.

3. Bestäm din nivå. Bestäm hur engagerad du vill vara i tjänstepensionsvalen. Om du är lite engagerad eller inte engagerad alls, välj en traditionell försäkring. Om du vill vara mer engagerad, välj en fondförsäkring och följ utvecklingen regelbundet.

Källa: Collectum