Pensionsmiljoner till tjänstemannen

3,2 miljoner kronor i tjänstepension utöver den allmänna pensionen – det är vad en 25-årig tjänsteman i det privata näringslivet kan se fram emot. Det visar nya beräkningar från tjänstepensionsföretaget Collectum.

– Den allmänna pensionen ger i genomsnitt knappt hälften av den tidigare inkomsten, så för många kommer tjänstpensionen att vara en viktig del av den framtida pensionen, sägerJenny Jeppsson,informationschef på Collectum.

En 25-årig tjänsteman med en lön på 25 000 kronor i månaden kan räkna med att ha sparat ihop 3,2 miljoner kronor i tjänstepension den dagen han eller hon pensioneras. Det visar nya beräkningar från Collectum.

– För den som har en starkare löneutveckling än i exemplet kommer tjänstepensionen att ge ett betydligt högre pensionskapital. Det betyder att tjänstepensionen kommer att stå för en stor del av vad man har att leva på som pensionär, säger Jenny Jeppsson.

Fakta om beräkningen:

• Ålder: 25 år
  • Månadslön: 25 000 kr
  • Pensionsålder: 65 år
  • Löneökning: 2 procent per år
  • Avkastning: 5,5 procent
  • Avgift: 0,4 procent

Totalt har 1,9 miljoner privatanställda tjänstemän tjänstepension ITP.

För mer information kontakta gärna:
Jenny Jeppsson, informationschef Collectum, 08-508 980 30, 070-339 69 85.