Tusenlappar i ökad pension utan återbetalningsskydd

Ett återbetalningsskydd innebär att den intjänade tjänstepensionen betalas ut till familjen när man dör. En privatanställd ingenjör kan öka sin pension med 2 200 kronor i månaden genom att avstå från återbetalningsskyddet. Det visar nya beräkningar från tjänstepensionsföretaget Collectum.

– Allra senast som blivande pensionär bör man ställa sig frågan om återbetalningsskyddet fortfarande behövs. Genom att välja bort det kan man öka sin egen pension med tusentals kronor varje år, säger Tomas Carlsson, pensionsexpert på Collectum.

Återbetalningsskyddet är en trygghet när man har familj, men många glömmer att ta ställning till om återbetalningsskyddet fortfarande behövs när det är dags att ta ut pensionen. För den som exempelvis är ensamstående eller har vuxna barn med egna inkomster kan återbetalningsskyddet vara helt onödigt. Genom att välja bort det kan man höja sin pension.

En ingenjör med en slutlön på 56 400 kronor i månaden får 36 000 kronor i månaden i samlad pension om återbetalningsskyddet ligger kvar. Om återbetalningsskyddet i tjänstepensionen tas bort får ingenjören i stället 38 200 kronor i månaden, det vill säga 2 200 kronor mer. På ett år blir det 26 400 kronor extra.

– Tjänstepensionen innebär inte bara mer pengar i plånboken som pensionär. Under hela arbetslivet är tjänstepensionen ett viktigt skydd vid sjukdom och dödsfall, säger Tomas Carlsson.

Skälet till att tjänstepensionen blir högre med ett slopat återbetalningsskydd är att pensionsspararen då tar del av arvsvinsterna från dem som avlider och inte har haft återbetalningsskydd.

Bilaga nedan: Beräkning av pension med och utan återbetalningsskydd för fem yrkesgrupper.

För mer information kontakta gärna:
Tomas Carlsson, pensionsexpert Collectum, 070-091 76 25.
Cathrine Carlberg, tf informationschef Collectum, 070-794 26 86.

Resultat för fem yrkesgrupper
Beräkning av framtida pension – inkomstpension, premiepension samt tjänstepension, med och utan återbetalningsskydd – för ekonomer, personalvetare, jurister, ingenjörer och systemvetare.

Framtida pension med och utan återbetalningsskydd
(ÅS) i tjänstepensionen

YrkesgruppLön vid 27 årSlutlönPension med ÅSPension utan ÅS
Ekonom25 000 kr50 400 kr31 800 kr33 400 kr (+1 600)
Personalvetare25 200 kr50 800 kr32 000 kr33 700 kr (+1 700)
Jurist26 000 kr52 400 kr33 200 kr35 000 kr (+1 800)
Ingenjör28 000 kr56 400 kr36 000 kr38 200 kr (+2 200)
Systemvetare28 600 kr57 600 kr36 900 kr39 200 kr (+2 300)

Så gjorde vi beräkningarna
Nedan beskrivs de antaganden som ligger till grund för Collectums beräkningar:

• Ingångsålder: 27 år
  • Pensionsålder: 68 år 7 månader (Den ålder då dagens 27 åringar, enligt Pensionsmyndigheten, tidigast kan gå i pension för att uppnå samma pensionsnivåer i det allmänna pensionssystemet som dagens pensionärer gör vid 65 år.)
  • Utbetalningstid: Livslång
  • Löneutveckling (efter inflation): 1,70 procent
  • Förväntad avkastning (brutto) fram till pension (tjänstepension och PPM): 4 procent
  • Förväntad avkastning (brutto) under pension (tjänstepension): 3 procent
  • Utveckling pensionsrätter (AP): 1,70 procent
  • Följsamhetsindex (AP): 1,65 procent
  • Eget sparande ingår inte i prognosen.
  • Ingångslönerna är hämtade från Saco Lönesök, Saco:s databas med statistik över medlemsgruppernas löner.

• återbetalningsskydd

Två miljoner tjänstemän har tjänstepensionen ITP som har kommit till genom ett avtal mellan Svenskt Näringsliv och PTK.På uppdrag av dem upphandlar Collectum, utan eget vinstintresse, de försäkringsbolag som får förvalta tjänstepensionen ITP och ställer krav på låga avgifter och hög historisk avkastning.

Collectum förmedlade 28 miljarder kronor i premier under 2013 mellan 33 000 företag och cirka tio försäkringsbolag. www.collectum.se www.pratapension.se