Unga vill jobba länge

Var fjärde svensk, 25 procent, tror för egen del på pensionering efter 65 års ålder. Bland de unga, under 30 år, tror hela 33 procent på sen pension, medan bara 16 procent av 50-åringarna tror att de kommer att gå i pension efter 65 års ålder. Det visar en Sifoundersökning beställd av tjänstepensionsföretaget Collectum.

Undersökningen visar inga större skillnader mellan män och kvinnor. Bland männen tror 26 procent att de kommer gå i pension efter 65 års ålder, medan andelen bland kvinnorna är något lägre med 23 procent. Hela 35 procent av de unga männen, under 30 år, tror på sen pension.

– Många unga kommer in sent på arbetsmarknaden och räknar med att jobba länge. Genom att tidigt se över sin tjänstepension kan dagens unga själva påverka hur hög den framtida pensionen blir och när det passar att gå i pension, säger Jenny Jeppsson, informationschef på Collectum.

Andel som tror på pension efter 65

• 15-29 år  33 procent
  • 30-49 år  23 procent
  • 50-60 år  16 procent

– Var fjärde svensk, 26 procent, tänker tvärtom gå i pension före 65 års ålder. Då är det särskilt viktigt att se över sina pensionsval, inte minst gäller det tjänstepensionen, säger Jenny Jeppsson.

Sifoundersökningen genomfördes den 23-31 augusti. 1 062 svenskar under 60 år som inte redan pensionerats fick frågan ”Vid vilken ålder tror du att du kommer att gå i pension?”. Totalt 26 procent svarade ”före 65 års ålder”, 46 procent svarade ”vid 65 års ålder” och 25 procent svarade ”efter 65 års ålder”. ”Tveksam, vet ej” svarade 3 procent.

Jenny Jeppsson, informationschef Collectum, 08-508 980 30, 070-339 69 85.