Var sjätte pensionär saknar tjänstepension

Var sjätte pensionär, 16 procent, saknar kollektivavtalad tjänstepension. Det innebär att de får leva på en pension som i genomsnitt motsvarar cirka 53 procent av den tidigare inkomsten. Det visar nya beräkningar från tjänstepensionsföretaget Collectum.

– En kvarts miljon av dagens pensionärer saknar helt kollektivavtalad tjänstepension. Många av dem får klara sig på den allmänna pensionen, som ofta motsvarar bara hälften av inkomsten, säger Jenny Jeppsson, informationschef på Collectum.

Av Sveriges 1 670 000 pensionärer över 65 år saknar 260 000 personer, 16 procent, kollektivavtalad tjänstepension. Det visar ny statistik från SCB som avser 2009. Det betyder att 260 000 personer får leva på den allmänna pensionen som enligt Collectums beräkningar i genomsnitt ger 53 procent av den tidigare inkomsten.

– Jag vill uppmana alla unga att se till att de jobbar hos en arbetsgivare som betalar tjänstepension, så att de inte blir hänvisade till att leva på bara hälften av sin tidigare inkomst när de blir pensionärer, säger Dan Wallberg, pensionsexpert på Collectum.

Under februari och mars får fler än fem miljoner svenskar det orange kuvertet från Pensionsmyndigheten med årsbesked om den allmänna pensionen. De allra flesta får separat ett årsbesked om tjänstepensionen, som till de privatanställda tjänstemännen skickas ut i ett rött kuvert. En privatanställd tjänsteman som är 45 år idag och har en lön på 35 000 kronor i månaden kommer enligt Collectums beräkningar att få cirka 6 500 kronor i tjänstepension att lägga till sin allmänna pension.

2010 var den genomsnittliga allmänna pensionen 11 423 kronor per månad, vilket motsvarar 53 procent av genomsnittsinkomsten. 2009 var den genomsnittliga inkomsten i Sverige 21 708 kronor. Det visar Collectums beräkningar som baserar sig på statistik från Pensionsmyndigheten och SCB.

1,8 miljoner tjänstemän har tjänstepensionen ITP som har kommit till genom ett avtal mellan Svenskt Näringsliv och PTK. På uppdrag av dem upphandlar Collectum, utan eget vinstintresse, de försäkringsbolag som får förvalta tjänstepensionen ITP och ställer krav på låga avgifter och hög historisk avkastning. Det är hos Collectum tjänstemännen väljer vem som får förvalta deras tjänstepension. Collectum förmedlade 24 miljarder kronor i premier under 2010 mellan 30 000 företag och tio försäkringsbolag. www.collectum.se www.pratapension.se