Fler skolplatser i Gällivare när Malmberget avvecklas

Fler skolplatser i Gällivare när Malmberget avvecklas

För att LKAB ska kunna fortsätta sin gruvdrift flyttas på sikt de boende i Malmberget till Gällivare. För att kunna ta emot fler elever har Hedskolan i Gällivare byggts om och byggts ut med hjälp av Comfort-medlemmen Gällivare Rör.

Det är en dramatisk förändring som sker i Gällivare kommun. Så pass stor att den beskrivs med ord som ”samhällsomvandling”.

Siffrorna talar också sitt tydliga språk. Ungefär 3200 personer kommer att behöva flytta från Malmberget. Tanken är att Gällivare ska bli den nya hemorten. Det är lätt att förstå att inflyttningen innebär flera byggprojekt i Gällivare, inte minst för att göra det möjligt för alla barn och ungdomar att gå i skolan. Hedskolan har i och med detta byggts ut och byggts om. Gällivare Rör har haft hand om installationen av vatten och värme.

– Vi fick uppdraget av Nåiden Bygg som vi gjort en del projekt åt tidigare. Två rörmokare och ungefär 1500 timmar har gått åt sedan starten som var i mars 2017. Helt färdigt ska det vara till skolstarten hösten 2018, berättar Alf Isaksson som äger och driver Gällivare Rör.

Som vanligt när det gäller ombyggnader av gamla byggnader har projektet med Hedskolan innehållit en del överraskningar.

– Det är ju så med gamla byggnader. Det finns inga ritningar att utgå ifrån. Det har gjort att vi har fått ändra rätt så mycket från ursprungsplanerna under gång. Jag tror att det har varit över hundra ändringar jämfört med ursprungsplanen. Men det har fungerat bra eftersom vi har haft täta kontakter med beställaren, avslutar Alf Isaksson.