Hantverkarteam för stambytesprojekt leds av rörfirma

Hantverkarteam för stambytesprojekt leds av rörfirma

Vid varje stambyte är det flera olika entreprenörer inblandade. För att göra processen så smidig som möjligt har Comfort-medlemmen Sofia Rör satt ihop ett team där de själva tar ledarrollen.

I hörnet Sibyllegatan Tyskbagargatan ligger en fastighet med 22 paradvåningar. Där jobbar Sofia Rör med ett stambytesprojekt som beräknas vara klart i mars 2019. Men det intressanta är, enligt Mats Larsson som är VD på Sofia Rör, hur projektet är organiserat.

– Vanligtvis får en byggfirma huvudansvaret som därefter tar in underentreprenörer för de olika delarna. Men vi brukar säga att när rör gör stambyte blir det rätt. Vad vi menar är att rör är en så central del i ett stambyte att det är naturligt att det är en rörfirma som leder arbetet, säger Mats Larsson.

Och det är precis vad som sker i det aktuella stambytesprojektet på Östermalm. Sofia Rör har på uppdrag av SBC fått huvudansvaret för arbetet. Därefter har de satt ihop en grupp entreprenörer – plattsättare, vent, el, rivare och måleri – som de själva leder. Teamet har jobbat med varandra tidigare och är sammansvetsade vid det här laget. Alla har också varit med i projekteringen. Ett litet byggbolag står för snickerierna.

– Det handlar om tre våtutrymmen per våning. Sammanlagt är det 2-3 rörmontörer, 2-3 plattsättare, 2 el, 2 snickare, 1-2 målare, 1-2 elektriker och 1-2 på vent som är igång. Sedan har vi också en arbetsledare/platsansvarig på halvtid, avslutar Mats Larsson.