​ Comfortmedlemmen Karby VVS hjälpte familjen Hallström att bygga klimatsmart

Så fixade de ett klimatsmart drömboende

Familjen Hallström har med hjälp av bland andra Karby VVS förvandlat sitt gamla 60-talsradhus till ett modernt ekohus.

– Vi har använt oss av de bästa miljövalen på marknaden för att skapa ett snyggt och bekvämt boende, säger husägaren och projektledaren Anders Hallström.

Efter att under flera år ha arrangerat Sveriges största miljömässa, Eco Now, har Anders Hallström fått en bra överblick på de miljövänliga alternativ som finns på marknaden.

Det gjorde att han tillsammans med hustrun och de tre barnen bestämde sig för att renovera och energieffektivisera sin egen bostad så miljövänligt som möjligt – utan att ge avkall på vare sig utseende eller bekvämlighet. Utmaningen var bland annat att se om det går att leva komfortabelt med hög miljöprofil.
– Vad man än väljer så påverkar det miljön. Men vill man till exempel ha ett spabad är det viktigt att välja något som inte drar skjortan i energi.

Renoveringen har blivit ett projekt där familjen samlat de smartaste lösningarna och miljövalen i sitt hem i Vallentuna.
– Vi ville se om det var möjligt att göra en komplett ekorenovering av ett radhus som varken var särskilt energieffektivt eller hälsosamt när det byggdes. Hur förvandlar man ett sådant objekt till ett sunt och energismart boende samtidigt som familjen med tre barn ska leva och bo där? Och hur mycket kan vi minska vår elkonsumtion med de lösningar som i dag finns på marknaden?

Viktigt välja rätt hantverkare

När de hade gjort sina val anlitade de Comfortmedlemmen Karby VVS för att installera ett vattenburet värmegolv från Termotech på båda våningarna och ett Kickspace fläktelement från Sanova i köket.
– Vi har också dragit nya Alupex-isolerade rör dolda i kanalrör för vatten till kök och badrum samt gjort kompletteringsarbeten i badrummet såsom installation av takdusch och montering av tvättställskommod, säger Leif Frank, vs-montör vid Karby VVS.

För Anders Hallström som hade lite dåliga erfarenheter av tidigare hantverkare var det viktigt att välja en trygg och etablerad aktör, som Comfort-kedjan.
– Vi kände att det var oerhört viktigt för att lyckas med detta omfattande arbete. Särskilt som det är ett gammalt hus med dåliga rör. Erfarenheten är att inte ha för bråttom, särskilt inte om det är ett äldre hus, utan anlita en fackman som kan gå igenom rör och ledningar ordentligt.

Utöver VS-installationer har bland annat golv, väggar och färg tillverkats utan giftiga kemikalier och köksluckorna är gjorda av återvinningsbart kompositmaterial.

När själva husrenoveringen är avslutad börjar nästa del i projektet där familjens samlade klimatavtryck ska studeras under ett helt år.
– Målet är att ta fram en oberoende guide för hur man kan renovera hus på ett klimatsmart sätt. Utöver energiåtgången i huset ska vi även mäta resor, mat och all annan konsumtion.