Ökad vinst för Comfort-företag

Ökad vinst för Comfort-företag

Borås Rörinstallationer har ökat sin årliga vinst från 7 procent till 12 procent de senaste fyra åren.
– Sedan vi blev medlemmar i Comfort fokuserar vi mer på ekonomin – vilket är en viktig förklaring till framgången, säger Tomas Persson, vd.

Företaget Abri, AB Borås Rörinstallationer, startade 1933. Delägaren och vd:n Tomas Persson började som lärling i företaget 1987. Han utbildade sig till VVS-tekniker, jobbade som arbetsledare på andra rörfirmor och tog över företaget år 2000.

– Då var vi 10 anställda. I dag är vi 47, säger han.

En förklaring till de goda resultaten är företagets bredd, menar Tomas Persson:

– Vi gör allt från stora entreprenadjobb på 20-30 miljoner kronor till små servicejobb åt privatpersoner på 500 kronor.

Företaget blev medlem i Comfort 2008.

– En anledning var att jag la ner väldigt mycket tid på att förhandla om inköp, säkert en arbetsdag i veckan. Jag ringde grossister – det var nya avtal och bonusar hela tiden.

Som medlem i Comfort får företaget ta del av de centrala inköpsavtal som Comfort förhandlar fram. Det ger bättre priser och villkor från leverantörerna – både vad gäller varor och tjänster.

– Alla priser ligger på en server som Comfort uppdaterar – det har underlättat vårt jobb enormt.

En annan orsak till att företaget gick med i Comfort-kedjan var att Tomas ville satsa mer på utbildning.

– Vårt företag har till exempel blivit ISO-certifierat inom kvalitet, miljö och arbetsmiljö.

För fem år sedan gick Tomas en företagsledarutbildning. Tolv företagare träffades med jämna mellanrum under en period på 18 månader.

– Den utbildningen har betytt massor. Vi fick utbyta erfarenheter och lära oss mer om till exempel ekonomi. Jag och två av företagarna är goda vänner i dag – vi ringer och coachar varandra.

– Som medlem i Comfort får du en gemenskap med andra i branschen. Det är föreläsningar och träffar – och vi lär oss av varandra.

Företaget gick med 7 procent i vinst 2011. Sedan dess har vinsten ökat för varje år, och var förra året drygt 12 procent.

– Comfort kan givetvis inte styra vår ekonomi, men vi har fått en ökad ekonomisk medvetenhet och framför allt ett större ekonomiskt intresse sedan vi gick med i Comfort.

Tomas Persson och de andra två delägarna har ett ekonomimöte varje månad.

– Vi gör kalkyler, följer upp jobb, går igenom resultatrapporten från förra månaden och stämmer av: Vad går bättre och vad sämre, och varför. Vi formulerar kortsiktiga och långsiktiga mål. Det leder till att vi hela tiden utvecklas och blir sporrade att nå ännu bättre resultat.

Fakta
AB Borås Rörinstallationer utsågs till Årets installationsföretag i Comfort-kedjan 2014.

Genom stora volymer och starka centrala inköpsavtal får Comforts medlemsföretag bättre priser och villkor från leverantörerna. Detta gäller både varor och tjänster.