Com Hem förvärvar företagsverksamhet av Phonera-koncernen

Com Hem Holding AB förvärvar Phonera Företag AB inklusive dess dotterbolag (affärsområde ”Phonera Telefoni”) av Phonera AB (publ). Årsomsättningen (2012) för den förvärvade delen är 260 MSEK och antalet kunder cirka 58 000. Planerat tillträde är den 31 mars 2014. Com Hem stärker med denna affär sitt B2B-erbjudande av kommunikationstjänster till företags-marknaden.

- Förvärvet av Phonera ligger helt i linje med Com Hems strategi att vara en aktiv aktör på företagsmarknaden och kommer att stärka Com Hems B2B-erbjudande. Med denna affär tar vi nästa stora steg och visar att vi satsar även på större kunder, säger Stefan Trampus, försäljningsdirektör på Com Hem.

Phonera har en komplett företagsportfölj med tjänster bland annat inom både IP-området och mobilitet, vilket har en avgörande betydelse för företagskunders kommunikation och effektivitet. Kombinationen av Phonera Företags breda portfölj och Com Hems erfarenhet av att, över hela Sverige, erbjuda realtidstjänster såsom tv samt stabila och snabba bredband på upp till 1Gbit/s, gör att Com Hem kommer kunna erbjuda mycket konkurrenskraftiga lösningar till företagsmarknaden. Com Hem kan nu erbjuda tjänster inom tv, bredband och telefoni till såväl privata konsumenter som företagskunder

- Vi är glada att Phoneras koncernchef Robert Öjfelth även fortsatt kommer leda verksamheten i Phonera Företag AB som VD. Robert har i olika ledande positioner inom bolaget tillsammans med
ledningen och medarbetare med framgång lett bolaget till en god lönsamhet och en kundfokuserad organisation, säger Stefan Trampus.

Varumärket Phonera kommer att bestå och verka under Com Hems regi.

• robert öjfelth
  • stefan trampus
  • phonera
  • comhem

Om Com Hem AB: Com Hem är en av Sveriges ledande leverantörer av tv, bredband och telefoni. Cirka 37 procent, närmare 1,78 miljoner, av Sveriges hushåll är anslutna till Com Hems nät och har tillgång till marknadens bredaste tv-utbud. Com Hem erbjuder prisvärda, högkvalitativa och kompletta tjänster för tv, bredband och fast telefoni till privatpersoner och företag. Sedan oktober 2013 levererar Com Hem tv-tjänsten TiVo som enda aktör på svenska marknaden inklusive appen TiVoToGo™ som gör att Com Hems kunder kan titta på tv var de vill genom sin läsplatta och telefon. Com Hem grundades 1983, har cirka 950 anställda, huvudkontor i Stockholm och kontrolleras av BC Partners. För mer information, gå till www.comhem.se.

Om PHONERA AB (publ): Koncernen fokuserar på två verksamheter riktade mot enbart företag och är organiserat i två affärsområden – Phonera Telefoni och Availo. Availo är ett varumärke som ägs av Phonerakoncernen. Phonera skapar lönsamhet och tillväxt genom att erbjuda kostnadseffektiva och moderna kommunikations- och serverlösningar för Telefoni, Internet och Hosting. Phonera har cirka 60 000 företagskunder och omsatte 2012 397,8 mkr. Aktien handlas på NASDAQ OMX Stockholm, Small Cap. Bolaget har verksamhet i Stockholm, Göteborg, Malmö, Linköping och Oslo. Mer finansiell information finns på www.phonera.com