Stabil EBITDA-utveckling för Com Hem

Com Hems omsättning uppgick till 1 108 miljoner kronor för första kvartalet 2013, jämfört med 1 148 miljoner kronor för samma kvartal 2012. EBITDA uppgick till 547 miljoner kronor, vilket kan jämföras med 541 miljoner kronor under andra kvartalet 2012.

Antalet anslutna hushåll var under kvartalet 1,78 miljoner, en ökning med 30 000 jämfört med motsvarande kvartal 2012.

Antal unika kunder uppgick under perioden till 821 700, en minskning från 823 400 föregående kvartal. Antalet digital-tv-abonnemang var vid utgången av kvartalet 605 700, jämfört med 613 300 första kvartalet 2013. Antalet bredbandsabonnemang ökade marginellt till 543 400 jämfört med 542 400 föregående kvartal.

– Com Hem behåller en stabil position på en mycket konkurrensutsatt marknad. Det blir hela tiden viktigare att vi erbjuder våra kunder innovativa tjänster i teknisk framkant och under årets första halva har vi arbetat stenhårt med att utveckla nya tjänster inom såväl bredband- som tv-området, som lanseras under årets tredje kvartal, säger Tomas Franzén, vd på Com Hem.

På tv-området har fokus under kvartalet legat på fortsatt utveckling av den nya tv-lösningen TiVo®. Under andra kvartalet togs ett viktigt steg i lanseringen av TiVo® i och med att möjligheten att förhandsregistrera intresse för tjänsten öppnades.  Vad gäller bredband har en ny produktportfölj med nedströmshastigheter på upp till 500 Mbit/s och uppströmshastigheter på upp till 50 Mbit/s tagits fram. Både ny bredbandsportfölj och TiVo® från Com Hem finns på marknaden under tredje kvartalet 2013.

Utöver utveckling av nya produkter och tjänster satsar Com Hem på nya affärsområden. Under kvartalet har ramavtal med kommunikationsoperatörerna Open Universe, Zitius och IP Only tecknats vilket ger Com Hem möjlighet att agera tjänsteleverantör i nät hos dessa operatörer och därmed möjlighet att nå fler hushåll. Under kvartalet offentliggjordes också att Com Hem går in på företagsmarknaden.

– Det finns en stor outnyttjad potential för oss i alla de tiotusentals fastigheter som är anslutna till Com Hems nät. Här finns mängder av fåmansbolag och enskilda firmor till vilka vi kan rikta konkurrenskraftiga erbjudanden kring kommunikationslösningar. Det här är ett spännande steg i Com Hems utveckling, säger Tomas Franzén.

Com Hems resultat för andra kvartalet 2013 i sammanfattning

Com Hems omsättning minskade något under andra kvartalet jämfört med motsvarande kvartal 2012. Omsättningen uppgick till 1 108 miljoner kronor under andra kvartalet 2013, jämfört med 1 148 miljoner kronor under motsvarande kvartal 2012. EBITDA ökade under andra kvartalet till 547 miljoner kronor jämfört med 541 miljoner kronor under motsvarande kvartal förra året.

Antal anslutna hushåll och abonnenter

Q2 2013

EBITDA*

Investeringar**

EBITDA - investeringar

* Rörelseresultat före avskrivningar och poster av engångskaraktär.

** Investeringar före finansiell leasing.

• tomas franzén
  • tivo från com hem
  • digital-tv
  • bredband