Var med och utveckla innovativa vattenkraftslösningar

Inbjudan till Innovation vattenkraft 2.0

Var med och utveckla innovativa vattenkraftslösningar

Projektet Innovation vattenkraft 2.0 syftar till att fungera som en motor för nya innovationer inom den småskaliga vattenkraften. Kristinehamns kommun och Compare vänder sig nu till er som har kapacitet, vilja och kraft att driva befintliga eller egna idéer för att utveckla digitala lösningar inom vattenkraften.

Det finns i dag 1800 kraftverk som enligt EU:s definition är att betrakta som småskaliga. Den absolut största majoriteten av dessa kraftverk har mindre än 1,5 MW i effekt och totalt producerar dessa kraftverk drygt 4 TWh elektricitet. Vi tror, i likhet med kraftverksägarna, att det går att fördubbla denna produktion, vilket skulle motsvara 7-9 % av Sveriges totala behov av elektricitet. Om vi lyckas i ambitionen med att utveckla nya innovationer inom vattenkraften så finns det en stor internationell marknad att exportera till, förutom den inhemska – då man i de flesta länder söker efter klimatmässigt positiva lösningar för sin elproduktion.

Våra två områden som vi arbetar intensivt med just nu är samreglering av vattendrag och affärsmodeller i samband med detta. För att få en effektiv samreglering behöver man automatisera fler dammar och kraftverk så att de arbetar tillsammans och fungerar som en enhet. Eftersom det i dagsläget är svårt att motivera större investeringar med det låga pris som erbjuds från elmarknaden, behöver denna automation kopplas samman med ett annat sätt att sälja sin produktionskapacitet på.

Under hösten och våren har vi i projektet samlat kunskap, erfarenhet och idéer och har nu kommit till en fas där vi ska försöka att realisera en del av de idéer som finns inom branschen, hos ägare och kunder till kraftverksägarna. Kristinehamns kommun och Compare bjuder nu in till ett idéseminarium och vänder sig till Compare företag som har viljan att driva befintliga eller nya idéer och ta dessa innovationer ut på marknaden. Välkomna!

Datum: 29 augusti

Tid: 15-17 (vi bjuder på fika)

Plats: Kristinehamn Conference Center, Västerlånggatan 21

Anmäl dig här senast 25 augusti.

Om projektet

Projektet finansieras av Kristinehamns kommun, Region Värmland och Europeiska Unionen via Tillväxtverket. Projektet startade hösten 2015 och ska avslutas halvårsskiftet 2018.

Daniel Stenborg
Projektkoordinator