Sista chansen: Compare-seminarium om att kvalitetssäkra webb och e-handel

Idag (5 maj) är det sista chansen att anmäla sig till Compare-seminariet på torsdag 8 maj om att kvalitetssäkra sin webbsida och e-handel.

• Hur fungerar din webbplats på olika typer av enheter med olika upplösningar?
  • Hur fungerar den för användare med funktionsnedsättning?
  • Hur lång tid tar det att ladda din webbplats?
  • Vad är det som gör att det tar så lång tid?

Det är några av frågorna som besvaras av Mia Skoglund, Daniel Madrén, Patrik Börjesson och Torkel Bengtsson som på seminariet kommer att lära ut grunderna i testning och demonstrera lämpliga testverktyg.

De fyra har till sommaren genomgått yrkeshögskoleutbildningen Kvalificerad programvarutestare. Under den tvååriga utbildningen har de fått lära sig många testverktyg. Nu presenterar och demonstrerar de verktyg som de tycker är bra, effektiva och lätta att använda.

• När: Torsdag 8 maj kl 13:00-15:00
  • Var: Telia-huset, Lagergrens gata 7, Karlstad
  • Anmälan: Senast måndag 5 maj via detta webbformulär >>
  • Målgrupp: Alla som vill lära sig mer om hur man med hjälp av testning säkerställer kvaliteten på sin webbsida och e-handel
  • Övrigt: Seminariet är öppet och kostnadsfritt för alla intresserade

...................

Hur säkerställer man kvaliteten på sin webbsida och e-handel?

Genom bra kravställning och testning kan du säkerställa kvaliteten på din webbsida och din e-handel. Mia Skoglund, Daniel Madrén, Patrik Börjesson och Torkel Bengtsson kommer under seminariet att lära ut grunderna i testning och demonstrera lämpliga testverktyg.

Torkel Bengtsson inleder med att prata om test och kvalitet: Många pratar om att det är viktigt med bra testning - men hur gör man? Det finns många olika typer av testning som behöver göras - enhetstester, systemtester, integrationstester, acceptanstester och mycket mer.

Torkel Bengtsson och Mia Skoglund demonstrerar olika verktyg och hjälpmedel för att testa responsive design och tillgänglighet: Allt fler använder telefoner och plattor för att surfa. Det innebär att webbsidorna görs i responsive design för att kunna fungera på olika typer av enheter med olika upplösningar. Torkel och Mia demonstrera ett antal olika verktyg som är enkla och bra att använda. Det finns många personer med nedsatta funktioner som behöver kunna läsa din webbsida och handla på din e-handel. Hur testar man att webbsidan har rätt tillgänglighet? Vi visar några enkla sätt att säkerställa tillgängligheten på din webbsida.

Mia Skoglund och Patrik Börjesson demonstrerar hur man med hjälp av verktygen LoadUI web och jmeter lasttestar en webbsida: Hur lång tid tar det att ladda en webbsida? Hur lång tid tar det innan en användare har tappat tålamodet och lämnat sidan? Vad är det som gör att det tar lång tid att ladda en webbsida? För att ha koll på det kan man göra lasttester med olika typer av verktyg.

Daniel Madrén demonstrerar hur man utifrån sina krav automatiskt acceptanstestar sin webbsida: Automatisering och kravhantering är två heta områden inom testning. Kan man kombinera dessa i ett verktyg? Daniel visar hur man med hjälp verktyget Cucumber och Gherkin-syntax skriver automatiserade tester baserat på krav.

...................

Seminariet arrangeras inom ramen för CompareAkademien som bidrar med kompetensutveckling och kompetensspridning genom kostnadsfria seminarier, worksshops eller andra former av föreläsningar. Compare svarar för lokal, marknadsföring och administration av anmälningar till seminarierna. Medarrangören svarar för innehåll och andra eventulla kostnader. Har ditt företag något intressant att förmedla - ta kontakt med Mikael Lundström (Compare).