GIS-företaget Carmenta intresserar sig för samarbetet kring test av geodata

GIS-företaget Carmenta i Göteborg intresserar sig för den gemensamma satsning på test av geodata som Compare Testlab och GeoTest vill bygga upp tillsammans. Ambitionen är att få igång ett pilotprojekt redan till hösten.

"En intressant och imponerande testmiljö – och en spännande och viktig satsning som vi gärna vill vara med i för att hjälpa myndigheterna", säger Mikael Gråsjö på Carmenta efter ett studiebesök på Compare Testlab tillsammans med representanter för Future Position X:s testmiljö GeoTest.

Höga krav på digitala kartor

Carmenta utvecklar och erbjuder produkter och tjänster inom Geografisk Informationsteknologi (GIT) till affärs- och verksamhetskritiska system inom framför allt tre kundsegment – försvaret, säkerhetsföretag och myndigheter.

"Våra kartlösningar och produkter används sedan länge i realtidsbaserade system där det ställs stora krav på prestanda, flexibilitet och skalbarhet – och som leverantörer ser vi ett stort värde i att det byggs upp en svensk infrastruktur för geodata", förklarar Mikael Gråsjö.

En väl fungerande infrastruktur för geodata bygger på användning av standarder. Carmenta är mycket aktivt inom standardisering av GIT genom bland annat engagemang i Open Geospatial Consortium (OGC).

En annan viktig faktor är tillgång till digitala kartor av hög kvalitet. Här bidrar Carmenta bland annat genom att förädla kartdata från olika källor till nya, sammansatta kartprodukter. Ett exempel är Carmenta Sverigekarta. En unik digital karta som framställs ur kartunderlag från Lantmäteriets sammanslaget med vägdata ur Trafikverkets databaser. Kartans utseende är optimerat för att fungera som en detaljrik bakgrundskarta utan att störa viktig information som ritas ovanpå kartan.

Ökad samverkan för hantering av geodata

Syftet med en nationell infrastruktur för geodata är att genom samverkan mellan offentlig förvaltning och företag öka tillgängligheten av geodata hos kommuner, myndigheter och privata användare, nationellt och inom EU:s medlemsländer.

För att uppfylla EG-direktivet Inspires krav på utveckling av bland annat e-tjänster, som kommer att finnas tillgängliga på nationella portaler, behövs möjlighet till leverantörsoberoende tester som kan hjälpa till att säkerställa Inspires användarkrav.

"Detta ser vi som en strategisk viktig del i utvecklingen av infrastrukturen och som också kommer att bidra till ökad säkerhet och sänkta kostnader för slutanvändaren", säger Solgerd Tanzilli som är processledare för GeoTest

Compare och Future Position X har därför inlett ett samarbete mellan sina respektive testmiljöer – Compare Testlab och GeoTest – kring att testa prestanda, leverantörsoberoende.

Det första delmålet för samarbetet är att genomföra pilotfall där en gemensamt framtagen testprocess prövas och efterhand förbättras. Ett önskvärt resultat är ett gemensamt erbjudande av validering av prestandatest och testmiljö till testkonsulter och ansvariga myndigheter inom geodataområdet.

Studiebesök på Compare Testlab

För att diskutera detta och få idéer till att sätta upp ett pilotprojekt har Mikael Gråsjö och Andreas Ahlberg från Carmenta - tillsammans med Solgerd Tanzilli, Johanna Runarsson, Finn Hedefalk och Xin He från Future Position X och dess testmiljö GeoTest – studiebesökt Compare Testlab.

"En imponerande anläggning med testmiljöer som passar perfekt för sådana här tester", konstaterar Mikael Gråsjö efter besöket. Och han vill gärna att Carmenta blir en aktiv part i samarbetet kring ett pilotprojekt: "Intresset och behovet är stort – därför hoppas jag att vi hittat ett lämpligt testfall för någon myndighet redan till hösten".

"Att privata aktörer intresserar sig för att delta är mycket positivt och viktigt", säger Solgerd Tanzilli: "Vi får hjälp och stöd med att utveckla metoder och processer som har förankring i verkligheten och företagen kan i ett tidigt skede anpassa sina produkter och tjänster till den standardisering som är på gång – dels för en nationell infrastruktur för geodata, dels för genomförande av EG-direktivet Inspire i Sverige".

................................................

Nationell infrastruktur för geodata: Arbetet med den nationella infrastrukturen för geodata samordnas av Lantmäteriet som tillsammans med Future Position X och GIS-institutet vid Högskolan i Gävle också utvecklar GeoTest som en test- och demonstrationsmiljö för geodata. GeoTest har funnits i tre år och resulterat i testmetoder som dels ska bidra till uppbyggnad av infrastrukturen för geodata, dels för genomförande av EG-direktivet Inspire (Infrastructure for spatial data in Europe) i Sverige. Efterfrågan på testtjänster inom geodata är mycket stor och förväntas bli allt större – såväl nationellt som internationellt. "Vi har den egna geodatakompetensen och väl utarbetade metoder för att utföra testerna inom uppdraget från Lantmäteriet - men vi saknar de mer kompletta testmiljöer som Compare Testlab kan tillhandahålla", enligt Solgerd Tanzilli. www.geotest.se

Carmenta är en snabbt växande leverantör av Geografisk Informationsteknologi (GIT) till kunder som bygger affärs- och verksamhetskritiska system för en global marknad. Genom att erbjuda effektiva kartlösningar hjälper Carmenta sina kunder att korta ner utvecklingstiden och hålla nere kostnaden. Carmenta utveckar en egen kartteknologi som är grunden i företagets produkter - Carmenta Engine, Carmenta Server och Carmenta ResQMap. Bland företagets kunder finns bland annat Försvarsmakten som använder Carmenta Engine i ett stort antal ledningssystem och Carmenta Server i försvarets nätverksbaserade lösningar och för att förenkla distributionen av geografiska data. Carmenta levererar även kartteknik till svenska myndigheter såsom Trafikverket och Sjöfartsverket där Carmenta Server bland annat används för att publicera geodata enligt INSPIRE-direktivet. www.carmenta.com

Compare Testlab drivs av Compare och Karlstad universitet med stöd av offentliga aktörer. Syftet är dels att tillhandahålla en oberoende miljö för olika typer av programvarutester, dels att bygga upp spetskompetens inom området programvarutest. Compare Testlab erbjuder avancerade testmiljöer, testverktyg och testkompetens som även kan erbjudas på distans. www.compare.se/testlab