Karlstads universitet utlyser professorstjänst med inriktning på test

Karlstads universitet utlyser nu tjänsten som professor i datavetenskap med inriktning på test och kvalitetssäkring av programvara - en tjänst som ytterligare stärker satsningen kring Compare Testlab.

Det är avdelningen för Datavetenskap vid Karlstads universitet som söker professor/universitetslektor med inriktning mot Software Engineering och särskilda krav på vetenskaplig erfarenhet av validering, verifiering eller kvalitetssäkring av programvara - länk till annonsen.

Den nya tjänsten bygger på ett nära samarbete med näringslivet för att ytterligare stärka universitetets samarbete med ICT-företagen genom Compare för att tillsammans stärka den regionala satsningen på test och kvalitetssäkring av programvara kring Compare Testlab.

Karlstads universitet startar denna termin i samverkan med Compare och Compare-företaget Qamcom en ny högskoleutbildning för testare av programvara som blir den första i sitt slag i landet. Karlstads Teknikcenter startar till hösten en ny yrkeshögskoleutbildning för kvalificerade programvarutestare - också det i nära samarbete med Compare och ICT-företagen.

"Med den nya professorstjänsten läggs ytterligare en viktig pusselbit för att täcka kompetensbehov på sikt och stärka den vetenskapliga forskningen inom området test och kvalitetssäkring av programvara", säger Göran Österman som är verkställande tjänsteman på Stiftelsen Compare Karlstad.

Karlstads universitet har sedan tidigare fyra professorer inom datavetenskap (Anna Brunström, Simone Fischer-Hübner, Andreas Kassler och Stefan Lindskog) som arbetar med inriktning på två forskningsområden - Distribuerade system och kommunikation (DISCO) samt Integritet och säkerhet (PriSec).

"Genom den nya tjänsten hoppas vi kunna etablera en tredje stark forskargrupp inom Software Engineering som vi vill utveckla i nära samarbete med internationella, nationella och regionala partners inom både akademi och industri", säger Stefan Lindskog som är professor och avdelningschef för datavetenskap vid Karlstads universitet.