Norskt företag i Karlstad för att hitta affärsmöjligheter

Bilden: Terje Nakstad, Göran Österman och Ralph R Kolnes

Det norska konsultföretaget Kaluna AS har varit i Karlstad under två dagar för att - med stöd av Compare som "dörröppnare" - hitta affärsmöjligheter för värmländska företag i Norge. "Vi är affärsmän och vi är här för att invitera till affärer", deklarerar Terje Nakstad och Ralph R Kolnes på Kaluna AS som vill se Värmland som en del i en gemensam teknik- och kompetenshub i Oslofjords-regionen.

De värmländska företagens tillväxtmöjligheter finns i Oslofjords-regionen - en av Europas mest expansiva regioner där det investeras mångmiljardbelopp i såväl privata som offentliga utvecklingsprojekt", konstaterar Terje Nakstad.

Han är dock förvånad över att de värmländska företagen inte är mer aktiva på denna expansiva marknad: "Det tog oss 53 minuter från Gardermoen till Compares kontor i Karlstad - därför är Oslofjords-regionen er hemmamarknad med två miljoner invånare varav 100.000 svenskar", säger han och tycker att Karlstad borde kalla sig "Sveriges oljehuvudstad".

Kaluna AS är ett företag med erfarna konsulter som har ett mycket brett kontaktnät i både privata näringslivet och offentlig verksamhet i Norge. Som konsulter arbetar de på alla nivåer i verksamheterna - från att ge beslutstöd i styrelsen till att lösa bemanning med rätt kompetens.

"Vi vet vad den norska marknaden behöver och nu vill vi veta vad de värmländska företagen kan erbjuda - och vi ser redan många stora och intressanta affärsmöjligheter", förklarar Ralph R Kolnes och tillägger: "Vi i Kaluna arbetar enligt mottot Bridging Gaps - i det här fallet vill vi gärna se oss som den affärsmässiga brobryggare mellan Oslo och Karlstad".

"Både vi och Compare brinner för att skapa kontakter som leder till affärer - därför vill vi gärna tillsammans fungerar som 'dörröppnare' i denna gemensamma och gränslösa teknik- och kompetenshub med Karlstad som en del i Oslofjords-regionen", konstaterar Terje Nakstad.

"Vi träffades första gången på det värmländska affärsmötet i Oslo i mars - sedan dess har kontakterna utvecklats och fördjupats när vi tillsammans sett vilka enorma affärsmöjligheter som finns", förklarar Göran Österman på Compare.

Kaluna AS har sedan tidigare ett samarbete med Centrum för tjänsteforskning (CTF) vid Karlstads universitet. "CTF bedriver en unik forskning som saknar motsvarighet i Norge och som vi och våra kunder har nytta av", berättar Terje Nakstad.

Och det var genom CTF som Kaluna fick inbjudan att delta på det värmländska affärsmötet i Oslo: "Det visar vikten av nätverkande - och vad vårt kontaktskapande arbete kan betyda för våra företag", konstaterar Göran Österman.

Under två dagar har Terje Nakstad och Ralph R Kolnes tillsammans med Göran Österman besökt ett antal företag i Karlstad - inte bara Compare-företag utan även andra med verksamheter som enligt Kaluna har mycket stora affärsmöjligheter på den norska marknaden.