Programmet nu klart för DigIT Värmland - en bred regional kraftsamling kring digitala omställningen

Ett 40-tal seminarier, ett 35-tal partners som utställare - och en middag med utdelning av priser till årets bästa digitala insatser. Nu presenteras programmet för DigIT Värmland - en bred regional kraftsamling kring den digitala omställningen som vänder sig till alla leverantörer och användare av digitala lösningar inom näringsliv, offentlighet och universitet. DigIT Värmland hålls onsdag 29 april på Karlstad CCC.

DigIT Värmland är den första breda kraftsamlingen i regionen kring den digitala omställningen som presenteras av IT-stiftelsen Compare i samarbete med Almi Företagspartner, Ett gemensamt e-samhälle i Värmland, Handelskammaren Värmland, Inova, Karlstads kommun, Karlstads universitet, Landstinget i Värmland, Länsstyrelsen Värmland, Paper Province, Region Värmland och Stål & Verkstad.

Målsättningen är att DigIT Värmland ska bli en årligen återkommande bred mötesplats för både leverantörer som användare av digitala lösningar inom näringsliv, offentlighet och universitet i Värmland. Syftet är att lära känna varandra och tillsammans diskutera digitala möjligheter och utmaningar för Digitala Värmland - en gemensam arena för samverkan kring bland annat den regionala digitala agendan för länet.

”Bra och brett program för alla våra målgrupper”

"DigIT Värmland är en bred regional kraftsamlingen - därför är det extra roligt att vi kan presentera ett bra och brett program av intresse för alla våra målgrupper", säger Inge Hansson - IT-chef på Karlstads kommun, ansvarig tjänsteman i Ett gemensamt e-samhälle i Värmland (som representerar alla kommuner i Värmland) och ordförande i programgruppen för DigIT Värmland.

Den digitala omställningen påverkar alla och skär rakt igenom samhället. Om 20 år väntas mer än hälften av alla yrken ha ersatts med digital teknik. Samtidigt öppnas nya möjligheter för att leva, bo och verka i Värmland.

"DigIT Värmland handlar om hur vi tillsammans - både användare och leverantörer av digitala lösningar i företag, kommuner, landsting, universitet och andra verksamheter - ska möta den digitala omställningen", säger Göran Österman - verkställande tjänsteman på IT-stiftelsen Compare Karlstad (som representerar mer än 100 IT-företag i regionen).

Heldag med seminarier och utställare

DigIT Värmland blir en heldag onsdag 29 april med inledande och avslutande inspirationsföreläsningar av Microsoft och Teo Härén - och däremellan 40 seminarier inom åtta temaspår:

1 & 2) Digitala affärsmöjligheter och tekniktrender och 3) Digitala risker/IT-säkerhet (som alla leds av Compare), 4) Digital infrastruktur och 5) Digitalt innanförskap (som leds av Länsstyrelsen Värmland), 6) Digitala samhällstjänster/E-tjänster & E-förvaltning (som leds av Karlstads kommun och Ett gemensamt e-samhälle i Värmland), 7) Digital vård och omsorg/E-hälsa (som leds av Landstinget i Värmland) samt 8) Digital utbildning (som leds av Karlstads universitet). Seminarier på DigIT Värmland >>

Mellan seminarierna blir det gott om tid för mingel, nätverkande och möten med 38 partners och utställare – Microsoft (huvudpartner); Advant, Atea, CGI, Cisco, Evry, NetApp, op5, Tieto och ÅF (guldpartners); Askås, Pulsen, Redpill Linpro, Sweco och Unionen (silverpartners); Abou, Cash IT, Cerpus, Compare, Devo IT, Elvenite, Ett gemensamt e-samhälle i Värmland, Journalia, Karlstads kommun, Karlstads universitet, Landstinget i Värmland, Learning Well, Lexicon, Länsstyrelsen Värmland, Nordic Medtest, Orbion, Partnerdata, Region Värmland, Relacom, Stamford, Swedish ICT Institute, Veriscan (bronspartners). Partners/utställare på DigIT Värmland >>

Priser till årets bästa digitala insatser

Dagen avslutas med middag, underhållning och utdelning av priser som uppmärksammar och hyllar "årets bästa digitala insatser" inom fyra kategorier: Årets DigITtala Raket, Årets DigITtala Samverkan, Årets DigITtala Personlighet och Årets DigITtala Verksamhet. Läs mer om DigIT-priserna >>

Förslag på nomineringar till pristagare görs i samband med anmälan till DigIT Värmland-dagen. En programgrupp väljer ut de tre bästa förslagen i respektive kategori som presenteras för och röstas fram av deltagarna på DigIT Värmland-dagen 29 april.

...........................................

Kontaktpersoner:

• Inge Hansson - IT-chef, Karlstads kommun, 070 515 11 11, inge.hansson@karlstad.se
  • Göran Österman - Verkställande tjänsteman, Compare, 070 582 05 27, goran.osterman@compare.se