Psiam i Karlstad hjälper Coca-Cola i Norge att optimera Infor EAM

Coca-Cola Enterprises Norge AS - som använder Infor EAM som sitt underhållssystem för både produktion och fastigheter - har tillsammans med Compare-företaget Psiam i Karlstad tagit fram ett eget grafiskt gränssnitt (TreeView) som ökar effektiviteten genom att optimera Infor EAM.

Coca-Cola Enterprises i Norge har använt sig av Infor EAM under många år och har varit nöjda med lösningen som har gett goda mätbara resultat. De har uppnått detta genom effektiva processer med bra stöd i Infor EAM. Tillsammans med Psiam har Coca-Cola optimerat Infors konfigurerbara användargränssnittet och funktionaliteten.  Nu tar de i bruk ett eget grafiskt gränssnitt för anläggningsstruktur som kallas ”TreeView”. Gränssnittet använder flexibiliteten i Infor EAM för att samla utrustningsinformation på en plats, på så sätt blir det ännu effektivare för användarna.

André Nilsen, tillförordnad underhållschef vid Coca-Cola Enterprises berättar om bakgrunden för att investera i den här lösningen: ”Vi önskade att strukturera våra reservdelar och få en funktion där vi får full översikt över strukturen på dessa. Därmed blir det enklare att hitta alla delarna och få upp all relevant information om dessa på ett enda ställe. Den nya funktionen kommer att användas i det dagliga planeringsarbetet och kommer att göra det enklare för tekniker att hitta rätt delar till maskinerna”.

TreeView är en interaktiv ”smart report” i Infor EAM vilken bygger på en vidareutveckling av strukturen i utrustningsmodulen, som också visar information som är kopplat till objekten i strukturen. Rapporten visar alla informationstyper i flera dimensioner inklusive media, grunddata data, planer och resultat av analyser och rapportkörningar.

För Coca-Cola Enterprises har Infor inkluderat mycket funktionalitet; man kan se kommentarer på objekt, bilder av objekten och antalet artiklar som är knutet till varje objekt inkluderat lager/plats. Vidare visas artikelstruktur, antal förebyggande planer inkluderat intervall och materiallistor, samt historik med kostnader. Rapporten innehåller också kopplingar till de moduler den visar information från, på så sätt att man t.ex. kan trycka på en bild av en artikel eller ett objekt och hoppa direkt över i tillhörande modul för att se detaljinformation. TreeView gör därmed så att användarna får tillgång till mycket information om utrustningen i en och samma skärmbild utan att man måste navigera, något som upplevs som mycket användarvänligt.

Coca-Cola Enterprises Norge AS har ansvaret för produktion, försäljning och distribution av Coca-Colas produkter i Norge sedan 1997 och är i dag landets största leverantör av alkoholfria dryckesvaror. Produkterna är bland världens mest kända märkesvaror inom segment som dagligvaror, kiosk, bensin, service och servering. De är även landets största leverantör av dryckesvaruautomater.  Läs mer om Coca-Cola Enterprises >>

Psiam är en ledande leverantör av tjänster inom produktion och underhåll samt Infor EAM underhållssystem i Norge och Sverige. Psiam har en rad kunder inom offentlig och privat sektor. Företaget har 15 anställda och mer än 20 års erfarenhet inom drift – och underhåll. Vår vision är att skapa ökad lönsamhet för kunderna genom professionellt underhåll. Psiam är certifierad Microsoft Solutions Partner, Oracle Gold Partner och certifierad Infor Channel Partner. Läs mer om Psiam >>

Infor EAM är ett av världens mest utbredda underhållssystem och används av över 15 000 kunder världen över. Infor EAM möjliggör effektiva arbetsflöden och ger användaren kontinuerlig och relevant information.  Genom inkorgar och KPIer ger systemet kunden full översikt över verksamheten och ger förvarningar om uppgifter som ska genomföras i närtid. Infor EAM förbättrar planering över olika tidshorisonter och skapar analyser och rapporter vilket ger kunden möjlighet till kontinuerlig förbättring. Infor EAM är ett 100 % webbaserat system som Psiam även erbjuder som webbtjänst. Infor EAM räknas som ett av de mest flexibla, användarvänliga och funktionsrika underhållssystemen i världen och är valt av en rad kunder i Norge och Sverige under de senaste åren.

Infor Global Solutions är en global leverantör av branschanpassade affärssystem, samt integrerade programvarulösningar inom resursplanläggning (ERP), logistik (supply chain planning), CRM, egendomsförvaltning, livscykeladministration och business intelligence. Med mer än 8 100 anställda och kontor i over 100 länder, levererar Infor affärssystem till mer än 70 000 kunder världen över. Under 2011 förvärvade Infor Lawson Software vilket stärkt Infors närvaro på den Nordiska marknaden. Psiam är Infors partner inom EAM i Norden. Läs mer om Infor >>