Qtema och gästforskare på SAST Värmlands Q3-möte

SAST Värmland - en lokalförening inom Swedish Association for Software Testing (SAST) - har hållit Q3-möte på Compare Testlab med Qtema som värdar.

Tina Lungström, Anita Roll och Martin Grentoft från Qtema (bilden) presenterade företaget och QRIM (Qtema Requirement Improvement Model). QRIM är ett processförbättringsverktyg för kravhantering som Qtema utvecklat tillsammans med Blekinge Tekniska Högskola.

Mahdi Hassan - gästforskare vid Karlstads universitets institution för matematik och datavetenskap - talade om: "Multi-Point Stride Coverage: A New Genre Of Test Coverage Criteria".

Drygt 30-talet medlemmar deltog i mötet som hölls i Compare Testlabs lokaler på Sätterstrand.

Niclas Herrlin presenterade resultatet från förra Q-mötets workshop - en bra bas för att lägga upp föreningens kommande arbete, enligt föreningens ordförande Sven Wedemalm (Compare Testlab),

SAST Värmland är en lokalförening inom Swedish Association for Software Testing (SAST) - en ideell förening för alla som är intresserade av programvarutestning. Föreningens syfte är att skapa forum där föreningens medlemmar kan utbyta erfarenheter; erbjuda möjlighet att skapa nätverk; främja utveckling inom programvarutestning; främja föreningens medlemmars kompetensutveckling. SAST Värmland bildades 2010 och har idag mer än 100 medlemmar.

För att bli medlem i SAST Värmland måste du vara registrerad som medlem i SAST (gör det här: http://www.sast.se/registration.jsp) och anmäla dig till styrelsen för SAST Värmland (gör det via mail till varmland at sast.se) så att du kommer med i de lokala utskick som görs till medlemmarna. Styrelsen tar gärna emot tips och önskemål om teman till kommande möten, föreläsare eller om ditt företag är intresserade av att sponsra ett Q-möte.

• Vetenskap, teknik

• compare-företag