Sätterstrand Business Park AB blir Compare-företag

Det började som ett gemensamt utvecklingsprojekt för Compare och Hammarö kommun. Som eget aktiebolag med ICT-verksamhet blir Sätterstrand Business Park nu ett Compare-företag.

"Vi utvecklar Sätterstrand till en av världens modernaste och grönaste IT-anläggningar, vi har redan flera Compare-företag som kunder och vi är ju själva resultatet av en lyckad regional samverkan - därför faller det sig naturligt att även vi blir ett intressentföretag i Stiftelsen Compare Karlstad", säger Pernilla Uddh som är VD i Sätterstrand Business Park AB.

"Vi hälsar Sätterstrand Business Park välkomna till Compare-familjen", säger Göran Österman som är verkställande tjänsteman på Stiftelsen Compare Karlstad: "Vi har sedan tidigare ett nära samarbete som parter i gemensamma och offentligt delfinansierade utvecklingsprojekt - med Sätterstrand som Compare-företag kan vi nu agera mer affärsmässigt tillsammans".

Det var när Försvarets Sjukvårdscentrum 2005 flyttades från Sätterstrand till Göteborg som Stiftelsen Compare Karlstad och Hammarö kommun fick uppdraget att - med stöd från regionen, staten och EU - fylla Sätterstrand med nya verksamheter.

Compare etablerade Compare Testlab på Sätterstrand - en öppen och leverantörsoberoende testmiljö för test och kvalitetssäkring av programvaror och ICT-system. Idag är Compare Testlab en kommersiell verksamhet som erbjuder testtjänster i olika former.

Hammarö kommun etablerade Sätterstrand Business Park - en miljö för företagsetableringar kring en avancerad och grön IT-miljö. Idag är Sätterstrand Business Park ett eget kommunägt aktiebolag med 1.000 kvm datorhallar varav 300 kvm (den första etappen som invigdes 2007) hyrs av Compare Testlab.

"Compare Testlab och Sätterstrand Business Park har fortfarande mycket gemensamt - men vi måste bli tydligare med att vi även driver egna affärsverksamheter som inte får blandas ihop med de projekt som vi samverkar i", betonar både Pernilla Uddh ochGöran Österman.

Compare Testlab bedriver (som hyresgäst till Sätterstrand Business Park) testverksamhet med egna kunder (som Tieto, Coromatic och Qamcom) och egna samarbetspartners (som Karlstads universitet och Karlstads Teknikcenter) kring forskning och utbildning.

Sätterstrand Business Park driver tre affärsverksamheter: ● Datorhallar - plats för drift i sina datorhallar till kunder som Redpill-Linpro, Jetstream och Karlstad kommuns IT-avdelning; ● Företagspark - kontorshus och kontorsplatser till hyresgäster som Saab Performit, Kortdesign och Elanders Kort AB; ● Konferensanläggning - med flexibla lokaler nära naturen, Vänern och Hammarö golfbana.

Parallellt med affärsverksamheterna samarbetar Compare Testlab och Sätterstrand Business Park i gemensamma utvecklingsprojekt - bland annat energiprojektet SÄPOS (Sätterstrand Power Savings).

Som Compare-företag hoppas Pernilla Uddh att Sätterstrand Business Park ska få ännu mer affärsmässiga kontakter med andra Compare-företag.

"Tillsammans har vi unika möjligheter att utveckla våra gemensamma affärer - se bara på Compare Testlab som ett lyckat exempel", säger Pernilla Uddh: "Vi har en av världens modernaste och grönaste IT-anläggningar som Compare Testlab har fyllt med ett unikt tjänsteinnehåll med mycket goda förutsättningar att bli ett nationellt testcenter.

Kontaktpersoner:

• it-säkerthet