Samverkan ger tillväxteffekter för Compare-företagen

Samarbetet genom Compare bidrar enligt företagen i allt högre grad till konkreta tillväxteffekter. Det visar den senaste mätningen av samverkan mellan näringsliv, universitet och offentlighet i Värmland. ”Enkätsvaren visar att Compare-företagen blir allt mer positiva till samverkan för att stärka konkurrenskraften, att de har nytta av Compare och att de önskar mer samverkan”, summerar Göran Österman - verkställande tjänsteman på Stiftelsen Compare Karlstad som är en samverkansorganisation för ICT-företagen i regionen. Fortsatt positiv utvecklingstrend För tredje året i rad har Region Värmland, Länsstyrelsen och Nutek låtit mäta effekterna av samverkan - dels mellan företagen i Compare, The Paper Province, The Packaging Arena, Stål & Verkstad, IUC Wermland och Måltidsriket, dels mellan företagen, Karlstads universitet och offentligheten. Mätningen är gjord av Ramböll Management som vänt sig till 315 värmländska företag och organisationer med totalt mer än 30.000 medarbetare som tillsammans bidrar med drygt 25 miljarder kronor till Sveriges exportnetto. De undersökta verksamheterna är alltså betydande och viktiga - inte bara för Värmland utan för hela Sverige. Resultatet för 2007 visare en fortsatt positiv utvecklingstrend: # Kluster- och nätverksinitativen bidrar enligt de intervjuade företagen i allt större grad till konkreta tillväxteffekter som ökad försäljning, lägre kostnader och ökat antal anställda; # Företagens långsiktiga tilltro till initiativens förmåga att stärka konkurrenskraften har ökat; # En förändring i positiv riktning kan skönjas avseende företagens samverkan inom utbildnings- och forskningsområdet. Positiva tillväxteffekter för Compare-företagen Svaren från de 52 Compare-företag som besvarat enkäten visar en positiv utveckling när det gäller samverkan: # 88 procent av företagen samverkar stadigvarande med andra företag inom framför allt kompetensutveckling, produktion och försäljning – det är en ökning från 77 procent år 2006. # 45 procent samarbetar med forsknings- och utbildningsinstitutioner genom framför allt studentutbyten – det är en ökning från 35 procent år 2006. Svaren från Compare-företagen visar också på positiva tillväxteffekter: # 67 procent anser att Compare underlättar vid rekrytering av rätt kompetens vilket är en viktig tillväxtfråga för företagen. # 40 procent anser att Compare bidrar till ökad försäljning – de flesta företag har haft svårt att ange värdet men fyra företag uppger att försäljningen ökat med 1,2 milj kr sammanlagt. # 29 procent anser att Compare bidrar till ökat antal anställda – den totala ökningen under 2007 i de företag som svarat är 26 nyanställda. ”Utifrån företagens värdering finns tydliga mervärden och tillväxteffekter i att vara med i Compare”, skriver Ramböll i rapporten. Önskemål om mer samverkan Företagen har även fått frågan om man bedömer att Compare-aktiviteter kommer att bidra till en långsiktigt förstärkt konkurrenskraft: # 37 procent av företagen tror på detta genom nya produkter och tjänster. # 34 procent tror på detta genom förbättrade produkter och tjänster. # 32 procent tror på detta genom kostnadsfördelar. De fem viktigaste motiven för att vara med i Compare är följande, enligt enkätsvaren: # För att marknadsföra företaget; # För att skapa nya affärer och/eller möjligheter till nya affärer; # Skapa nya nätverk; # För att etablera nya samarbeten med andra företag; # För att få tillgång till ökad kunskap om branschen. Företagen vill samverka mer med andra företag kring marknadsföring, produktutveckling och försäljning. Det finns också en önskan om mer samarbete kring forskning och utveckling. ”Dessa värderingar torde skapa goda förutsättningar för de initierade FoU-projekten inom Compare samt även den testmiljö som är uppbyggd på Sätterstrand. Generellt verkar företagens önskemål om utveckling stämma väl överens med Compares strategier”, heter det i rapporten. ................................................................ Stiftelsen Compare Karlstad är en samverkansorganisation för ICT-företagen i regionen. Med fokus på affärer, etableringar och kompetensförsörjning ska Compare - som står för Competence Area Information & Communation Technology (ICT) - verka för att nå stiftelsens mål – att skapa tillväxt för intressentföretagen genom samverkan mellan intressentföretagen, det offentliga och akademien. www.compare.se

Sofia Tönnberg

Styrelseordförande +46 70-2489205