Veckans nyheter från IT-Karlstad: Vecka 39

Veckans Webbvärdar: Vill ditt företag synas mer på Compare-webben och i detta nyhetsbrev? Boka en plats som Veckans Webbvärd!  Läs mer >>

VECKANS NYHETER

...............................................................

Digitala Värmland tar form för att nå målen i digitala agendan
"För att på bästa sätt ta tillvara de möjligheter som digitaliseringen erbjuder människor och företag i Värmland behövs ett helhetsgrepp och bred samverkan mellan offentlighet, universitet och näringslivet", säger Katarina Nordmark (Länsstyrelsen Värmland). Läs mer >>

Nu börjar Digitala Värmland ta form - var med från början!
Compare inbjuder till öppet lunchmöte fredag 3 oktober med Länsstyrelsen Värmland, Region Värmland, Landstinget i Värmland och Karlstads kommun om Digitala Värmland. Lunchmötet blir en introduktion till den regionala digitala agenda för Värmland och en kommande lansering av Digitala Värmland som samarbetsforum för att målen i den digitala agendan ska kunna uppfyllas på bästa sätt. Läs mer >>

Nordic Medtest med i stort Horizon 2020-projekt
Nordic Medtest är en av nio europeiska samarbetspartners som får 14,5 av 15 möjliga kvalitetspoäng i en gemensam projektansökan till Horizon 2020 - EU:s nya ramprogram för forskning och innovation. Läs mer >>

Nordic Medtest presenteras på internationell tjänstekonferens
En av föredragshållarna på konferensen  Service Convention Sweden är Peter Furster som talar om Nordic Medtest som ett bra exempel på innovationsimplementation - "hur vi får bättre effekt av goda initiativ". Läs mer >>

Sogeti expanderar - och behöver bli ännu fler
Sogeti i Karlstad expanderar och de senaste tillskotten är Marcus Persson, Christofer Reinholdsson, Onur Jadermark, Håkan Pettersson, Mikael Glavenius och Denis Lovic. I Karlstad har Sogeti för närvarande ett 60-tal konsulter - som behöver bli ännu fler. Läs mer >>

Sogeti: Ny app testas i skarpt läge på Södra Cell i Mönsterås
Industristopp-appen, som utvecklas i samarbete med Sogeti, är ett system som ökar säkerheten och effektiviteten under industrins underhållsstopp genom smarta rutiner i kommunikationen mellan parterna i ett underhållsarbete. Läs mer >>

ÅF ansluter sig till MuleSoft Partner Program
ÅF ansluter sig till MuleSoft Partner Program. "Det känns väldigt kul och inspirerande", säger Per Anders Kvarnevik på ÅF i Karlstad som idag har en grupp konsulter med mycket djup kompetens inom integration. Läs mer >>

Läs mer under Nyheter >>

NYHETER FRÅN COMPARE
...............................................................

Inbjudan till kickoff för regionalt automationsnätverk
Compare, Paper Province och Stål & Verkstad tar initiativet till att starta ett automationsnätverk och inbjuder till ett kickoff-möte torsdag 16 oktober för företag som vill vara med från början. Läs mer >>

Compis-företag inbjudes till företagsserie i curling

Karlstads Curlingklubb välkomnar alla Compis-företag att ställa upp med lag i företagsserien. Serien spelas en gång i veckan, på onsdagar, med start den 22 oktober kl. 18:00 och avslutas innan jul. Läs mer >>

Compis: Inbjudan till löpträning
Onsdag 1 oktober (obs ny tid) bjuder Compis in alla löpintresserade medlemmar till en kväll med löpträning ledd av Tjurrusets vinnare 2013 och 2014 - IF Götas André Ragnelid. Läs mer >>

Inbjudan till Compis-mästerskapen i golf
Fredag 10 oktober inbjuds alla golfande Compis-medlemmar till det årliga golfmästerskapet då det är dags att kora 2014 års Compis-mästare. Läs mer >>

NYHETER FRÅN DIGITALA VÄRMLAND
...............................................................

Datavetenskap vid Karlstads universitet etablerar ny forskningsprofil
Genom en tvådagarskonferens inleder datavetenskap vid Karlstads universitet arbetet med att etablera en KK-profil. Under sex år kommer man tillsammans med näringslivet att arbeta fram nya, högkvalitativa nätverkstjänster samt stärka sin internationella forskningsposition. Läs mer >>

Inbjudan till Karlstadsmästerskap i programmering
Datavetenskap vid Karlstads universitet arrangerar för tredje året i rad Karlstadsmästerskap i programmering, som en del av de nordiska mästerskapen Nordic Collegiate Programming Contest. Studenter liksom yrkesverksamma - alla är välkomna. Läs mer >>

Karlstad kan få testmiljö för digitalisering i skolan
Karlstads kommun och Interactive Institute Swedish ICT har beviljats 300.000 kronor i planeringsbidrag från VINNOVA för att testa, utvärdera och vidareutveckla nya pedagogiska arbetssätt med tillhörande digitalt stöd. Läs mer >>

LEDIGA JOBB I IT-KARLSTAD

• EVRY söker Mobilitetskonsult
  • Inport Intelligent Port Systems AB söker utvecklare
  • Inport Intelligent Port Systems AB söker verksamhetsutvecklare
  • Redpill Linpro söker Windows Driftstekniker
  • ÅF söker Informationssäkerhet/IT-säkerhetskonsult
  • ÅF söker erfaren konsult till IT-Solutions
  • Midpoint söker Technical Engineer
  • LearningWell söker testexperter
  • DRI Nordic söker Software Developers
  • Bitsec söker IT-säkerhetskonsult
  • DRI Nordic söker Technical Project Manager
  • Sogeti: Jobba med de bästa – erfarna konsulter sökes!
  • iSMoTec söker teknikkonsulter
  • iBiz Solutions söker Integrationskonsult med .NET-bakgrund
  • Office IT-Partner söker IT-konsult
  • Office IT-Partner söker IT-säljare

Läs mer under Lediga jobb >>

ARBETSSÖKANDE
...............................................................

• Ref 151: Dataingenjör söker jobb som systemutvecklare, programmerare, testare eller liknande. Har erfarenhet av bland annat Java, JavaScript samt C#, men gillar också att lära mig nya saker.(Publicerat 2014-09-19)
  • Ref 150: Utbildad systemutvecklare.NET som bland annat arbetat med sökmotoroptimering (SEO) söker jobb inom systemutveckling, test, webbutveckling, SQL, CMS. (Publicerat 2014-09-12)
Läs mer under Våra tjänster > Arbetssökande >>

PÅ GÅNG I IT-KARLSTAD

• 1 okt: Löpträning med Compis
  • 3 okt: Compare-lunch: Nu börjar Digitala Värmland ta form - var med från början!
  • 4 okt: Karlstadsmästerskap i programmering
  • 7 okt: SNITS-lunch med Elvenite
  • 10 okt: Compis-mästerskapen i golf
  • 14 okt: Finansiera Företagets Framtid