Maria Celin bjuder in till loppisverkstad på Bomässan

Missa inte Loppisverkstaden på årets Bomässa! Hit kan du ta med din möbel och göra om den tillsammans med inredaren Maria Celin.
– Det bästa med återbruk är att det blir unikt! Ta med något som känns lite risigt eller som du tröttnat på, så piffar vi till det så att det blir en ny möbel, säger Maria Celin.

Allt som du klarar av att bära på egen hand är okej att ta med, det kan exempelvis vara en pall, stol, tavla eller liten byrå. Men det där tunga ekskåpet du kanske ärvde för en tid sedan, ber vi dig att lämna hemma för att ge så många som möjlighet en chans att delta.

– I Loppisverkstaden kommer jag att ha två stora skåp fyllda med massa roliga saker som tyger, tapeter, oljor, färger, knoppar och mycket mera som du får plocka ifrån för att göra om din sak tillsammans med mig, säger Maria.

Allt material är gratis och du behöver inte ta med dig något förutom själva möbeln, men det praktiska arbetet utför du själv. Maria finns med som en kreativ idéspruta som ger dig tips och råd under skapandets gång.
– Det går att förändra en möbel med ganska enkla medel, till exempel kan du klä om sitsen på en stol eller tapetsera lådfronterna på din byrå och byta ut knopparna, säger Maria.

Sprayfärg är också något Maria varmt tipsar om.
– Det funkar på så många olika material som trä, plast, metall och glas. Perfekt om du exempelvis vill göra om en ljusstake, tavelram eller lampfot. Det är också ett bra tips för folk, som jag själv, som inte har så mycket tålamod. På bara 2 min kan du ha skapat ett helt annat utryck på en pryl!

Under tiden som du gör om din möbel kommer Maria att hålla demonstrationer i Loppisverkstaden, så även om du inte har något att ta med på mässan kan det vara ett utmärkt tillfälle att få tips på saker du kan göra hemma själv.
– Jag kommer ge lite allmänna råd och bland annat att klä om en stol och måla om benen på en pall för att visa hur du kan göra, berättar hon.

Har du alltid varit intresserad av återbruk?
– Som född Smålänning är jag ganska snål som person. Jag gillar inte dyra designgrejer, det är inte så många som har råd att köpa så dyrt, men alla har rätt att få det fint hemma. Först och främst är det miljöaspekten som lockar, men sedan finns det ju så mycket fint där ute redan, det är bara att gå till en second hand butik. Jag brukar själv köpa små porslinsfigurer på Myrorna och spraya med färg så att de blir helt annorlunda.

Hur ska man göra för att hitta de där guldkornen när man shoppar second hand?
– Ha ett dedikerat mål så att du vet vad du letar efter. Om du bara går och strökollar tror jag inte man kommer till ett köp. Vet du att du ska hitta sex stolar till matrummet blir det mycket lättare.

Missa heller inte Marias föreläsning under mässan där hon pratar om ”Inredning, icke trender och återbruk”.
– Jag tycker inte om trender, utan tror på personlig smak. Lyssnar man för mycket på vad som är trendigt just nu får man hålla på att byta ut allting hela tiden och det är varken bra för miljön eller ekonomin!

Detta får du ta med dig

Alla saker som du klarar av att bära är ok att ta med, exempelvis:

• Stol
  • Lampa
  • Ljusstake
  • Krukor
  • Tavlor
  • Soffbord, mindre
  • Byrå, mindre

Maria tipsar – så här enkelt kan du återvinna din möbel

• Stolar – har du en modell där sitsen kan lyftas av så kan du enkelt häfta på nytt tyg
  • Soffbord – kan lätt sprayas om i olika färger
  • Luckor – går utmärkt att tapetsera om så att du får skåp som blir som nya.
  • Tavlor – köp begagnat, måla om ramen och sätt in ett urklipp från en serietidning
  • Byrå – byt ut knopparna och tapetsera fronterna så blir det som en helt ny möbel

Maria Celin

• Egenföretagare som jobbat med inredning i 15 år, både med privatpersoner och företag och har inrett allt från bankkontor till restaurangmatsal till bostäder inför visning