Compass Group stödjer Earth Hour

Compass Group stödjer Earth Hour

Lördagen den 28 mars 2015 klockan 20.30–21.30 är det återigen dags för Earth Hour!
Det blir det nionde året som Compass Group släcker ljuset under världens största klimatmanifestation.

Visste du att våra transporter, vår mat, våra byggnader och vårt sparande orsakar enorma koldioxidutsläpp? Enligt WWF är grunden för ett klimatsmart liv i städer och samhällen att leva klimatsmartare när det kommer till de fyra värstingarna bilen, biffen, bostaden och börsen.

Lena Wettergren profile

Lena Wettergren, Hållbarhets- och kvalitetsansvarig på Compass Group, berättar om arbetet med att minimera företagets klimatpåverkan.

Hur arbetar Compass Group med miljö- och hållbarhetsfrågor?

Vår ambition är att vara den mest hållbara leverantören av tjänster och måltider i vår bransch och vi ska driva verksamheten utifrån höga etiska krav. Vi arbetar systematiskt för att minimera vår miljöpåverkan samt använda befintliga resurser på ett ansvarsfullt sätt. Hållbarhet för oss innebär att vi kombinerar vårt ansvar för miljömässiga, sociala och ekonomiska frågor på ett så resurseffektivt sätt som möjligt för att uppnå en hållbar utveckling, d.v.s. en utveckling som är långsiktigt säker och generationsöverbryggande.

Vi arbetar aktivt med reducering och återvinning av avfall samt energi- och vattenbesparing. Vi utvecklar effektiva logistiklösningar, och samarbetar med våra leverantörer för att reducera användning av kemikalier och hitta mindre miljöbelastande produkter och förpackningar.

Vid inköp av utrustning, varor och tjänster ska vi aktivt stödja hållbara produktionsmetoder utifrån miljömässiga och etiska aspekter. Vi ska ställa krav på våra leverantörer och i möjligaste mån prioritera de mest hållbara alternativen. Det är ett ständigt pågående arbete som vi bedrivit under en lång tid – ett arbete som gett tydliga resultat.

Kan du ge exempel på hållbara val företaget har gjort?

Förutom att vi årligen deltar i WWF:s världsmanifestation Earth Hour, så är vi sedan december 2009 med i Stockholms stads Klimatpakt - ett samarbete mellan Stockholms stad och företag verksamma i Stockholmsregionen, som handlar om gemensamma insatser för minskad klimatpåverkan. På Klimatpaktens konferens 2010 valdes våra lösningar för minskad klimatpåverkan som inspirationsmodell för övriga paktmedlemmar.

Vi deltar årligen i Fairtrade Challenge, samt Fairtrades fokusveckor.

Compass Groups arbete med avfallsfrågor belönades 2010 med pris för bästa projekt inom avfallsminimering bland företag i Europa inom EU-projektet ”Europa minskar avfallet” och vi är nominerade i år igen.

Hur arbetar ni i restaurangerna med att minska avfall?

Vi har rutiner för hur alla våra enheter ska arbeta aktivt med att minska avfallsmängderna, bland annat genom att:

Engångsmaterial ska undvikas, flergångsmaterial ska användas i högsta möjliga mån:
Om möjligt ska engångsmuggar, lock och liknande placeras svårtillgängligt, t ex bakom kassan så att gästerna måste be om det. Vi förklarar för gästen att vi gör det för att minska avfallet och dess miljöpåverkan.

Vi ska servera socker i sockerströare eller som sockerbitar istället för i engångsförpackningar.

Servettdispensers ska användas och om möjligt placeras på borden.

Huvudrättstallrik ska, om möjligt, användas för uppläggning av både sallad och huvudrätt. Detta innebär både miljöbesparing samtidigt som gästen får en bättre sammansatt portion.

Ett långsiktigt planerande ska ligga till grund för inköp av råvaror. Genom att ha koll på bäst-före-datum på produkterna och tillämpa rutiner för regelbunden kontroll av varor i kylar, frysar och förråd och arbeta enligt principen FIFU (först in, först ut) ska onödigt svinn undvikas.

Matsvinnet ska synliggöras för personal och gäster genom anslag med stapeldiagram som visar månadsstatistik, bordsryttare och andra aktiviteter.

Varför är det så viktigt att minska matsvinnet?

En rapport från Jordbruksverket, Livsmedelsverket och Naturvårdsverket visar att vi kan halvera utsläppen från vår livsmedelskonsumtion om vi blir bättre på att använda den mat vi köper och slänger mindre.

På våra restauranger sorterar vi matavfall som blir till biogas och biogödsel. Men klimatnyttan med att inte slänga mat är större än att göra biogas av avfallet. Så hjälp oss att minska matavfallet genom att inte ta mer än vad du äter upp, men ta gärna flera gånger!

Hur arbetar ni med att minska miljöpåverkan av den mat ni serverar?

Som en global måltidsleverantör har vi stort inflytande över vad våra dagliga gäster och medarbetare väljer att äta och dricka. Vi ska därför erbjuda hållbara, hälsosamma och näringsriktiga alternativ. Vi uppdaterar ständigt vår förbjudna lista och har en kontinuerlig dialog med leverantörerna.

Vi arbetar aktivt med utfasning av icke hållbar palmolja i de livsmedel vi köper in genom kravställning mot våra leverantörer. I de fall palmolja förekommer så ska den vara certifierad.

Vi serverar 100 % certifierat kaffe*. Vi klimatkompenserar dessutom för vårt kaffe genom investering i vindkraftsprojekt i Nicaragua och ingår i ett etiskt projekt som stödjer ett kaffekooperativ i Honduras.

I våra restauranger serverar vi endast ekologisk mjölk.

Vi serverar MSC-märkt vildfångad fisk- och skaldjur, vilket garanterar att den kommer från ett välskött och hållbart fiske. Vi är ett av de första svenska restaurangföretagen som gruppcertifieras enligt MSC’s spårbarhetsstandard.

Allt kött vi serverar ska uppfylla svenska djurhållningsregler, oavsett var djuret fötts upp eller slaktats. Vi följer KKVs Hållbarhetskriterier som bl. a. innefattar: ursprung, antibiotikaanvändning, transporter, betesdrift, slaktmetod, kirurgiska ingrepp.

Även för fågel följer vi de svenska djurskyddsreglerna. Vi serverar endast svensk kyckling.

Varför är biffen betydelsefull?

Köttproduktion kräver mycket mark, vatten och energi. Enligt Jordbruksverket står animaliska produkter såsom kött, mjölk och ost för en femtedel av de globala växthusgasutsläppen. Att äta mindre kött och ersätta det med till exempel baljväxter eller fisk, som också innehåller mycket protein, är positivt inte bara för miljön utan också för hälsan. Den som minskar konsumtionen av animaliska produkter till förmån för mer vegetabilier får nämligen i sig fler viktiga näringsämnen och mindre mättat fett. Att byta ut en eller ett par kötträtter i veckan är en bra början och bidrar både till minskad miljöpåverkan och hälsosammare kost.

Gör Compass Group något särskilt Earth Hour veckan?

Förutom att släcka den 28 mars klockan 20.30–21.30 lanserar vi även fem nya vårinspirerade vegetariska rätter som kommer att serveras i våra Eurest-restauranger med start under vecka 13.

• Cannelloni med matvete och sparrisstuvning samt spenatsallad toppad med solroskärnor
  • Citronbrässerad spetskål med potatis och linser i rökt tomatsås
  • Färskpotatissallad med fänkål och rädisor serveras med brödstekt portabello och örtcréme med färskost
  • Frittata med färskpotatis, sparris och vårlök samt auberginröra med quinoafrön
  • Prästostbakad purjolök och sojabönor med pumpafröhummus och kokt potatis

Att oftare välja vegetariskt är positivt, inte bara för miljön utan även för hälsan. Så hjälp oss och gör ett grönt val!

Några avslutande ord?

Timmen den 28 mars spelar egentligen inte så stor roll, det är vad vi gör under årets 8759 andra timmar som räknas, men genom att släcka under WWFs Earth Hour visar vi världens makthavare och varandra att det är dags att ta klimatförändringarna på allvar - ju fler vi blir desto tydligare blir signalen.

WWF Earth Hour – släck för en ljusare framtid

Lördagen den 28 mars 2015 klockan 20.30–21.30