Eurest restaurang Al Dente vann Nyckelhålet på restaurangs recepttävling

Eurest restaurang Al Dente på Alfa Laval i Lund har vunnit Nyckelhålet på restaurangs recepttävling. Restaurangchef Marie Albertén tog emot priset den 16 juni då Nyckelhålet på Restaurang överraskade restaurangen med ett besök.

Al Dente tävlade med rätten ”Skånsk kalkongryta med äpple och sviskon" och de vann tävlingen eftersom de i receptet kombinerar skånsk mattradition med fräsch och nyskapande kreativitet och värnar om lokala råvaror.

Al Dente är certifierad av föreningen Nyckelhålet på restaurang. Varje dag serveras en nyckelhålsmärkt rätt och den är mycket populär bland Al Dentes gäster.

– Det är värdefullt att använda ett väl genomarbetat och trovärdigt koncept med en välkänd symbol - alla känner till Nyckelhålet, säger Marie Albertén.

Eurest restauranger är nyckelhålsmärkta för att vägleda gästerna till hälsosammare alternativ.

Om tävlingen
Tävlingen anordnas av Föreningen Nyckehålet på restaurang och temat för tävlingen har varit ”lokala nyckelhålsmärkta rätter”.  Restaurangerna har under hösten 2010 och våren 2011 fått skicka in näringsberäknade recept där samtliga ingredienser med mängder och tillagningsanvisningar ingått. Recepten har därefter bedömts av en jury bestående av medlemmar från Föreningen Nyckelhålet på restaurangs kansli, styrelse och branschråd. Tre restauranger tog sig vidare till final och deras recept har provlagats av Nyköpings hotell och restaurangskola. Övriga finalister var AstraZeneca Mölndal och Restaurang Smak i Kumla.