Compass Group lanserar ny avfallsmätning

Compass Group arbetar sedan flera år tillbaka för att minimera matsvinnet som verksamheten bidrar till. Genom ett aktivt miljöarbete har företaget lyckats minska matavfallet i sina restauranger med ca 40 procent jämfört med 2010. Compass Group tar nu nästa steg i sitt arbete för att minska matsvinnet.

Compass Group har utvecklat möjligheten till uppföljning av avfallsmätningar i sitt menyplaneringssystem och under våren påbörjas lanseringen av den nya avfallsmodulen. Vilken innebär att varje restaurang kan registrera sina dagliga mätresultat av köks-, buffé- och tallrikssvinn samt koppla avfallsmängden till den meny som serverats direkt i systemet.

Vi arbetar ständigt för att minska vårt företags påverkan på miljön. Att våra restauranger nu kommer att kunna följa upp sina avfallsmätningar i vårt menyplaneringssystem är ett viktigt steg i detta arbete. Vår förhoppning är att det dels ska leda till enklare och mer kontinuerlig uppföljning samt, på sikt, till ännu mindre svinn, berättar Lena Wettergren, Hållbarhets- och kvalitetsansvarig Compass Group AB

Compass Groups arbete med avfallsminimering belönades redan 2010 med pris för bästa projekt inom avfallsminimering bland företag i Europa inom EU-projektet ”Europa minskar avfallet”. År 2014 var företaget återigen nominerade i kategorin ”Business/Industry"; Minska matavfallet genom bättre produktion och uppföljning.

Varje år slängs 120 000 ton mat från svenska restauranger och storkök, varav minst hälften är onödigt matsvinn. Detta innebär ett stort slöseri på jordens resurser som energi, vatten och mark som förbrukas helt i onödan. Enligt Livsmedelsverkets slutrapport till Regeringsuppdraget för minskat matsvinn 2013-2015 ”En bra start” går utvecklingen åt rätt håll - man ser att matavfall från butiker, restauranger och hushåll i Sverige minskar jämfört med tidigare. Den största procentuella minskningen har skett hos restauranger och butiker, där mängderna minskat med mellan 17 till 35 procent. Men vi kan bli ännu bättre - ta inte mer mat än du äter upp!

Safety - Integrity - Respect in everything we do. Find out more...

Compass Group är en världsledande leverantör av måltidsservice och andra supporttjänster. Den svenska verksamheten drivs under varumärkena Eurest, Eurest Services, Medirest, Chartwells och Levy Restaurants. Verksamheten omfattar måltidstjänster till företag, arenor, universitet, skolor, vård och omsorg samt supporttjänster som konferensservice, reception, lokalvård, vaktmästeri och telefonservice. Läs mer om oss på www.compass-group.se