​31 aug Flygande start för ny skola firas med invigning!

Den 5 september kl. 15.00-17.00 invigs Iris, Medlearn och Competens nya skola på Diagnosvägen 8 i Flemingsbergs centrum. Till invigningen bjuds elever med familjer, folk boende i närområdet, arbetsförmedling, företag och intressenter in till en inblick av verksamheten samt en exklusiv föreläsning signerad integrationisten Charbél Gabro.

Invigningen hålls för att fira den positiva starten för skolan som från första dagen välkomnat många elever till sina utbildningar.

Under invigningen får besökarna möjlighet av att ta del av Charbél Gabro. Charbél är integrationisten som med glöd och värme tar dig på en resa mellan kulturer och livsöden. Under föreläsningen får du använda alla dina sinnen. För vi tror att det är när du får uppleva, inte bara lyssna som förståelsen ökar mellan människor och därmed också integrationen – på riktigt.

Utöver det inspirerande föredraget erbjuds även familjevänliga aktiviteter som en tipspromenad, rithörna och fiskdamm. Eleverna som studerar till undersköterska kommer även att på plats mäta blodtryck på de besökare som önskar det.

Studie- och yrkesvägledare på plats

Skolan har varit igång i cirka tre veckor och har hittills lockat många elever från avtalskommunerna Huddinge, Botkyrka, Salem, Södertälje och Nykvarn.

- Vi på Medlearn och Competens har samarbetat tätt kring både öppningen av skolan, de aktiviteter som har genomförts och såklart denna invigning. Vi hoppas på en fin dag med många gäster och självklart kommer vi ha sökstuga med lärare och studie- och yrkesvägledare på plats för att fånga upp eventuella intressenter avslutar Sirpa Piirainen, rektor på Medlearn i Flemingsberg.

Program för invigningen:

15:00 – Dörrarna öppnas och vi startar med mingel, tipspromenad och rundtur av verksamheten.

15:20 – Rektorerna Sirpa och Aralia ger en presentation om Iris, Medlearn och Competens.

15:30 – Charbéls föreläsning startar*

16:30 – Mingel och aktiviteter

Det kommer att finnas möjlighet för att ta bilder och göra intervjuer på plats.

*Begränsat antal platser

Om skolan: Medlearn erbjuder i lokalerna på Diagnosvägen 8 utbildningar inom vård och omsorg samt barn och fritid. Competens erbjuder SFI samt gymnasiala kurser. De gymnasiala kurserna läses

• Vuxenutbildning

Ulrika Rattfeldt