Lerniadirektör går till Competens

Johan Lagerhäll har tidigare varit ekonomidirektör på det statligt ägda utbildningsbolaget Lernia AB och tillträder som operativ chef för Competens från och med den 7 januari, 2009.

Lagerhäll har en gedigen erfarenhet av utbildningsbranschen. Ett par år efter sin civilekonomexamen från Handelshögskolan i Umeå började han arbeta för Lernia, då kallat Amugruppen. Efter 13 år som bland annat koncerncontroller och ekonomidirektör blev han slutligen tillförordnad koncernchef och VD för företaget.

Som svar på frågan om varför han blev intresserad av tjänsten som operativ chef på Competens säger Lagerhäll,

- En av de aspekter som lockade mig var att Competens är ett spännande företag med tydlig tillväxtstrategi. Rollen som operativ chef i ett medelstort företag är en ypperlig möjlighet att få jobba närmare både ägaren och den dagliga verksamheten.

Sommaren 2007 gick Sjätte AP-fonden in både som förvärvsfinansiär och i styrelsen, och i september samma år tillträdde VD Jonas Thoursie. Sedan Thoursies tillträde har Competens gått från att ha varit ett mindre företag med några få utbildningsuppdrag i Östergötland och Stockholm till ett medelstort företag med utbildningsuppdrag i närapå hela Sverige. I oktober 2007 tillkom sedan riksdagsledamot Tomas Eneroth i styrelsen och ett halvår senare tillträdde han ordförandeposten.

- Det ska bli jättespännande att få en så erfaren och skicklig medarbetare som vidare kan stärka Competens position i Sverige. Han tar med sig precis de erfarenheter vi behöver för att utvecklas till en av landets tre största inom arbetsmarknadsinsatser och vuxenutbildning, säger Competens VD Jonas Thoursie.

- Rekryteringen av Johan Lagerhäll är ytterligare ett steg i vår ambition att växa inom utbildningsmarknaden och jag är övertygad om att hans erfarenhet och värderingar passar utmärkt i det Competens vi nu ser växa fram, säger Competens styrelseordförande Tomas Eneroth.

För mer information, kontakta:
Johan Lagerhäll, Tel 076-770 75 51 johan.lagerhall@gmail.com
VD Jonas Thoursie, Tel 070-579 42 94 jonas.thoursie@competens.se

Competens är ett utbildnings och bemanningsföretag med ca 150 anställda utöver bemanningskonsulterna och har uppdrag i Stockholm - Linköping - Göteborg - Skåne och på fler orter däremellan. Bolaget startade 1995 och har huvudkontor i Linköping. För närvarande studerar ca 2000 elever vid någon av Competens utbildningsenheter. Läs mer om oss på www.competens.se

Camilla Sonnentheil

Presskontakt Marknadschef Marknad 010-516 19 32