19/3 kan du deklarera. Här är tipsen.

19/3 kan du deklarera. Här är tipsen.

Från och med 19/3 öppnar E-tjänsten inkomstdeklaration. Med din e-legitimation kan du logga in och deklarera även om du inte fått blanketten i brevlådan. Nedan följer lite deklarationstips.

Deklarera senast 4 maj

Du kan få eventuella pengar tillbaka före midsommar om du anmält konto samt deklarerat via e-tjänsten inkomstdeklaration 1, telefon, app. eller sms senast den 4 maj.

Sista chansen att utnyttja avdraget för privat pensionssparande

Du får dra av 12 000 kronor för år 2014. Nästa år sänks avdraget till 1 800 kronor.

Rut och Rot

Rut och Rot är förtryckt i deklarationen med ett maxbelopp på 50 000 kronor per person och år. Du kan bara få skattereduktion på så mycket som det finns skatt att reducera. Annars får du kvarskatt.

Sålt bostad?

Har du sålt en bostad med vinst kan du välja att skatta av vinsten direkt eller begära uppskov. Uppskovet beskattas med 0,5 procent av uppskovsbeloppet varje år. Låneräntan måste vara lägre än 3,25 procent för att det ska vara lönsamt att låna pengar för att betala skatten. Mer info här >>

Stora lån?

Du får en skattereduktion på 30 procent på dina bostadsräntor upp till 100 000 kronor. Har du större räntor än så får du en lägre skattereduktion på 21 procent. Ränteavdragen kan fördelas mellan makar och sammanboende.

Sålt och köpt aktier/fonder?

Har du sålt aktier och/eller fonder med både vinst och förlust kan dessa kvittas helt mot varandra.

Är du pensionär med låg inkomst och omfattas av begränsningsregeln för fastighetsskatt (max 4 procent av inkomst i fastighetsavgift)?

Även överskott av kapital räknas in i inkomstunderlaget. Är du gift eller sambo och har lån men olika stora kapitalinkomster bör ränteutgifterna fördelas så att inte den ena har underskott så länge som den andra har ett överskott.

Gåvor till ideella organisationer

25 procent av gåvobeloppet, maximalt 1 500 kronor per person och år (dvs. ett gåvobelopp på 6 000 kronor). Gåvan måste uppgå till minst 200 kronor per gång.

Skatt på fondinnehav betalas av fondspararen själv

En schablonintäkt som motsvarar 0,4 procent av fondens värde vid årets ingång beskattas med 30 procent. Är fondens värde 100 000 kronor blir skatten 120 kronor per år. Uppgiften är förtryckt i deklarationen men fondbolaget har inte dragit av skatten.

Skatt på innehav på investeringssparkontot

Du betalar en årlig schablonskatt baserad på kapitalunderlaget istället för skatt på varje enskild transaktion när du sparar i aktier och fonder i en ISK. En schablonintäkt beräknas på innehavet på investeringssparkontot och hamnar under inkomst av kapital och beskattas med 30 procent. I årets deklaration blir skatten 0,63 procent på kapitalet.

Lycka till!

Orginalartikel hos Compricer: 19/3 kan du deklarera. Här är tipsen.