4 356 kronor mer att försäkra en bil i Botkyrka än i Ljusdal

4 356 kronor mer att försäkra en bil i Botkyrka än i Ljusdal

Vi bor där vi bor och får betala därefter. Men du kan påverka priset på din bilförsäkring genom att välja rätt försäkringsbolag. En enkel jämförelse kan spara dig många tusenlappar per år.

Bilens värde, miltal, ägarens ålder och var och hur du bor påverkar premien

Av de helförsäkringar som våra kunder har tecknat under 2015 så betalar stockholmare i snitt mest, 7 287 kronor per år i försäkringspremier. I Dalarna är det billigast att försäkra sin bil. Den genomsnittliga premien på tecknade försäkringar ligger där på 4 572 kronor för en helförsäkring. Ser vi till Sveriges kommuner så är det dyrast att försäkra sin bil i Botkyrka (8 275 kronor) och billigast i Ljusdal (3 919 kronor) i genomsnitt.

I vissa områden bedöms risken för inbrott och stöld vara högre och då blir priset därefter, förklarar Peter Stark, jurist på Konsumenternas Försäkringsbyrå, till SvD. Att det oftare är dyrare att försäkra sin bil i tätorter beror på större risk för skador där det är mer trafik.

Premie helförsäkring*   Län
4 579 kr KRONOBERG
4 572 kr DALARNA

*Genomsnitt tecknade helförsäkringar uppdelat på län hos Compricer 2015

Inget bolag är bäst för alla bilar

Försäkringsbolagen erbjuder olika premier för samma bil eftersom de har olika skadestatistik och kan fokusera på vissa bilmodeller och eller områden. Det är därför viktigt att jämföra just din bil och se vilket bolag som kan erbjuda den mest kostnadseffektiva försäkringen för dig. Köper du en ny bil kan det vara så att ditt gamla försäkringsbolag inte längre är det bästa.

Glöm inte det viktigaste – innehållet!

Fundera först på vilken försäkring du behöver och om det är aktuellt med någon tilläggsförsäkring. Jämför sen bland olika bolag så du får rätt försäkring till rätt pris.