Amorteringskrav från storbankerna även om du bara byter bank!

Amorteringskrav från storbankerna även om du bara byter bank!

Tvärtemot Finansinspektionens löften har flera storbanker infört amorteringskrav även för kunder som bara byter bank med sitt gamla lån. Bankerna gör inte heller undantag för de som köper nyproducerade bostäder, visar undersökningar.

SvD Näringsliv har kontaktat de största bolånebankerna och kollat vad de kräver för amortering av ett hushåll som byter från en annan bank med ett lån taget före 1 juni i år. Svaren visar att flera banker, däribland tre av storbankerna, tillämpar amorteringskravet även på lån som tagits innan dess, och som flyttas över från en annan bank.

Det visar sig också att kunder som vill försöka amortera lite mindre vinner på att fråga vad bankerna kräver för amortering. De mindre bankerna kräver överlag en lägre amorteringstakt än de större.

Compricers sparekonom Christina Söderberg tror att många kunder med stora lån som i dag inte amorterar enligt kravet nu kommer att stanna kvar hos sin bank, just för att det inte ska utlösas. Hon konstaterar också att det, som tidigare befarats, blir ett sätt för banken att låsa in kunderna.

-Slutresultatet blir att vi får betala högre räntor till banken för våra bolån, kommenterar hon SvD:s undersökning.

-När bankernas räntor ligger på ungefär samma nivåer, men kraven på amortering skiljer sig, kan kravet på amortering bli ytterlige en faktor att ta hänsyn till vid valet av bank.

De nya reglerna ger möjlighet till vissa undantag, exempelvis för konsumenter som köper en nyproducerad bostad – och intresset för nyproduktion har ökat rejält jämför med förra året. Samtidigt visar Mäklarsamfundets undersökning Mäklarinsikt att intresset nu riskerar att bromsas av bankerna.

-En femtedel av de tillfrågade fastighetsmäklarna säger att deras kunder aldrig ges undantag från amortering av banken när de tar lån för köp i det nyproducerade beståndet, säger Ingrid Eiken, vd för Mäklarsamfundet.

Hon tycker att det är positivt att fastighetsmäklarna ser ett ökat intresse för nyproduktion hos konsumenterna – med tanke på att byggandet ökar i hela landet.

-Det är nödvändigt för att komma tillrätta med bostadsbristen och regeringen vill gynna nyproduktion med amorteringsfrihet. Därför blir jag lite brydd över bankernas agerande.

Skriven av: Karin Arnell, privatekonomisk skribent.