Bedrägerierna ökar lavinartat. Med kunskap genomskådar du dem lättare

Bedrägerierna ökar lavinartat. Med kunskap genomskådar du dem lättare

Bedrägerierna har skjutit i höjden under de senaste åren och dator- och internetbedrägerier står för den största ökningen. Genom att känna till de vanligaste typerna av bedrägerier såsom Phishing, virus, Skimming och stöld av kort och kod kan du undvika att bli lurad.

Bedrägerier i Sverige ökat lavinartat de senaste åren. 2003 anmäldes 60 000 bedrägerier och förra året var siffran 130 000. En ny rapport från Rikspolisstyrelsen visar att bedrägerierna har ökat med 28 procent under första kvartalet i år i jämförelse med samma kvartal förra året.

Nedan följer en lista på vanliga bedrägerier och tips på hur du undviker dem (Källa: SEB och Swedbank)

Skimming innebär att man kopierar den information som finns på betal-, kredit- eller bankkortets magnetremsa. Bedragaren använder informationen för att tillverka falska kort som de sedan använder för att genomföra köp i ditt namn.

• Dölj din kod genom att hålla handen över knappsatsen
  • Var uppmärksam på bankomater som inte ser bekanta ut eller har något som sitter löst/snett.

Phishing går ut på att försöka komma åt personlig information som kortuppgifter, lösenord mm som sedan används i brottsliga syften.

Bedragaren försöker få dig att lämna ut personliga uppgifter eller lockar dig att besöka en webbplats som smittar din dator med ett program som lyssnar av och samlar in information. Ofta handlar mailen eller samtalen om lösen för säker e-handel, låsning av bankkonton, utbetalning av vinster/arv och investeringsmöjligheter.

• Uppge aldrig lösenord eller kontoinformation via telefon eller mail

Pharming går ut på att manipulera internets adresservrar så att besökare automatiskt dirigeras till en bluffsida. Manipuleringen kan leda till att du, trots att du har angivit en korrekt webbadress dirigeras till en förfalskad webbplats som liknar t.ex. din banks. Pharming använder svagheter eller brister i system för att lyckas.

• Skaffa brandvägg och antivirusprogram – och håll dem uppdaterade

Stöld av kort och kod när du tar ut pengar I bankomat eller slår in koden vid köp i affär

• Dölj koden när du slår in den
  • Förvara aldrig koden tillsammans med kortet

Virus och trojaner
Via dessa kan bedragaren få kontroll över din dator, få full insyn på vad du gör på din dator och genom detta samla information som de använder i bedrägliga syften.

• Undvik att klicka på länkar du inte är säker på
  • Öppna aldrig bifogade filer från personer du inte känner
  • Uppdatera brandvägg och virusskydd kontinuerligt

Falska lotterivinster
Genom ett personligt mejl får du veta att du har vunnit en storvinst. För att få ut vinsten måste du lämna ut känsliga uppgifter eller betala skatter och avgifter.

• Lämna aldrig ut känsliga uppgifter via mejl

"Nigeriabrev"

Du får ett mejl eller brev där någon påstår sig ha tillgång till stora summor pengar, men har det svårt med myndigheterna I ditt hemland och behöver hjälp med att öppna konto I en bank dit pengarna ska skickas. Du erbjuds en del av pengarna som ”tack för hjälpen”.

• Betala aldrig något till dessa bedragare

Investeringsbedrägerier
Du blir kontaktad per telefon eller via mejl. Bedragaren erbjuder dig en mycket vinstgivande investering i en utländsk aktie, fond, pensionsförsäkring eller liknande. Det är bråttom och du måste fatta snabba beslut. Bedrägerierna är skickligt planerade och utförs med hjälp av påkostade och förtroendeingivande broschyrer och hemsidor på internet.

Bedrägeri vid näthandel med kort
När du handlar med ditt kort på internet, kan det i ovanliga fall förekomma att kortinformationen lagras i butikens databaser. Dessa databaser kan bli utsatta för intrång, om butikens säkerhetsskydd inte är tillräckligt bra.

• Använda bankens tjänst e-kort. Tjänsten kopplas till ditt vanliga bankkort. Med e-kort skapas ett unikt kortnummer för varje köp.

Om du trots allt drabbas är det viktigt att du anmäler bedrägeriet hos Polisen

Relaterad artikel: Bli inte bedragen

Orginalartikel hos Compricer: Bedrägerierna ökar lavinartat. Med kunskap genomskådar du dem lättare