Black Friday: Nära 5 miljarder kronor kommer vi att spendera

Black Friday: Nära 5 miljarder kronor kommer vi att spendera

På fredag är det Black Friday – den stora shoppingdagen som började i USA i samband med Thanksgiving. Ett fenomen som vi har importerat till Sverige och som verkar vara här för att stanna. Förra året shoppade vi för 3,6 miljarder kronor och enligt Postnords prognos väntas svenskarna handla för nära 5 miljarder kronor under readagen. Här följer några reatips:

Tajming
Rean startar på morgonen den 25 november men på nätet börjar rean redan vid midnatt. Har du sett ut något speciellt du vill köpa kan det vara bra att hänga på låset - varor tar slut fort denna dag. Man kan också hålla utkik hela dagen eftersom butiker släpper nya erbjudanden under dagen.

Förbered dig – bli inte fartblind
Gör lite research inför ditt köp, framförallt om du köper lite dyrare kapitalvaror - det är lätt att bli fartblind. Ibland har butikerna höjt priserna innan rean bara för att kunna rea ut dem med bra marginal. På jämförelsesajter t.ex. Prisjakt och Pricerunner kan du dels se var produkten är billigast men också se hur priset har utvecklat sig den senaste tiden. Ta del av tester och recensioner innan köpet. Gör en budget - vad får du spendera?

Köpa från USA eller andra länder utanför EU.
- Glöm inte att räkna in eventuella avgifter som frakt, moms och tullavgifter i priset.
- Moms tillkommer vid alla köp utanför EU.
- Tull får du betala vid köp över 1 500 kronor. Tullsatsen varierar mellan 0 - 20 procent.

Avgifter och ångerrätt
Undersök om det tillkommer frakt. Kan du skicka tillbaka varan och hur ser leveranstiden ut. I Sverige och inom EU har du 14 dagars ångerrätt. Utanför EU finns ingen automatisk ånger- och reklamationsrätt. Köper du julklappar kan det vara bra att ha koll på om du har öppet köp tills efter jul.

Betalning
Betala med faktura om möjligt, framförallt om det är ifrån en sajt du inte känner till eller om du handlar utomlands. Då får du varan innan du behöver betala. Måste du betala i förskott så betala med ett kreditkort - då kan du vända dig till kreditkortsutgivaren om du inte får din vara. Skicka aldrig ditt kontonummer över e-post. Håll koll på ditt kontoutdrag och rapportera snabbt till din bank om något är fel.