”Det är en rätt negativ signal när insiders säljer”

”Det är en rätt negativ signal när insiders säljer”

Fondbolaget Scientia baserar sin förvaltning på InsiderModellen som bevakar samtliga köp/försäljningar som registrerade insynspersoner gör i sina egna bolags aktier. Här intervjuar jag Erik Lidén, VD för fondbolaget Scientia, om insiders, om modellen och om myter om insiders.

Vem är en insider?

Alla bolag som finns på Stockholmsbörsen är skyldiga att föra en logg över vilka anställda som vid varje tidpunkt har tillgång till så kallad insiderinformation. Insiderinformation är sådan som om den hade gjorts offentlig idag potentiellt hade kunnat påverka aktiekursen. När en anställd blir klassad som en insider ska han eller hon informera Finansinspektionen om sitt innehav i bolagets aktie och därefter även när det sker förändringar i innehavet.

Hur kom det sig att du först intresserade dig för insiders agerande?

Jag var handledare för många kandidat- och magisteruppsatser som forskare på Handels i Göteborg och såg i litteraturen att ingen hade gjort en större genomgång av hur bra svenska insiders lyckats i sina placeringar. Tillsammans med en forskarkollega såg vi möjligheten att göra detta med unikt detaljerad information från Finansinspektionen. Vår hypotes var att insiders som grupp lyckas bättre än börsen i sina placeringar, en hypotes som visade sig stämma mycket väl. Under perioden 1994-2009 lyckades insiders i genomsnitt skapa en avkastning i sin portfölj som var fyra gånger så hög som börsen.

Är insiders bättre rustade för att ta investeringsbeslut än oss andra?

När det gäller placeringar i det bolag där de är insider – absolut! En insider är en person som genom sin ställning i bolaget har tillgång till kunskap om bolaget som ingen annan har. Men insiders har ofta även en unik inblick i branschen som helhet. Om inte en insider vet vad som händer i bolaget och vad det betyder för bolagets värdering av marknaden, vem ska då veta det?

När får en insider köpa och sälja aktier?

Det enklaste är att säga när de inte får köpa eller sälja. Insiders får inte handla i aktien när de sitter på potentiellt kursdrivande information. Dessutom finns det ett förbud mot att handla i aktien om insidern har kännedom om innehållet i bolagets kvartalsrapport och detta förbud gäller 30 dagar före rapporten samt på själva rapportdagen. Under alla andra omständigheter får de handla i aktien.

Hur urskiljer ni insiders som t.ex. säljer aktier för att de behöver pengarna från de som säljer för att de inte tror på företaget?

Det gör vi inte. Och det är skillnaden mellan oss och ”vanliga” förvaltare. Vi lyssnar inte till vad VD säger – bara till vad han eller hon gör med den egna plånboken. En insider kan ju säga att han/hon säljer för att köpa något annat, men hur ska vi veta att det är sant? Det enda vi vet är att insidern anser att det finns andra alternativa placeringar som är bättre än att äga den egna aktien. Det är en rätt negativ signal när insiders säljer.

Vilka insiders följer ni?

Vi följer alla insiders i börsnoterade bolag. Vår modell är relativt komplex med många beslutsregler. Men grovt förenklat så tittar vi på aktieaffärer i bolagets aktie från VD och andra ledande befattningshavare, hur de agerar som grupp samt hur stora förändringar de gör i relation till sitt tidigare ägande. Om alla köper samtidigt är det en tydlig köpsignal, men om flera köper samtidigt som flera säljer så har vi ingen tydlig signal att agera på och då avstår vi.

Ni följer insiders i flera regioner i världen. Fungerar modellen lika bra överallt?

Ja, vi följer insiders i drygt tjugotalet länder runt om i världen. Människor är olika, men när det gäller pengar är vi alla lika – vi vill tjäna så mycket pengar som möjligt. Därför fungerar vår modell lika bra i USA som i Japan eller Spanien. En förutsättning för att vi ska kunna placera i våra fonder på en enskild marknad är att informationen om insiders aktieaffärer erhålls dagligen och att det finns en fungerande insiderlagstiftning. Vi har flera landsfonder men också en globalfond som placerar efter insiders i hela världen.

Finns det någon myt om insiders?

Att det finns många skäl till att de säljer men bara ett till att de köper och det är att tjäna pengar. Tro mig, oavsett hur många skäl som finns till en försäljning så innebär alla att insiders tycker det är bättre att gå på alternativet än att äga aktien.

Det är en mycket stark signal när insiders säljer, förmodligen på grund av att marknaden felaktigt lyssnar till de många bortförklaringar som insiders ger till sina försäljningar.

Har du frågor eller kommentarer till Erik får du gärna ställa dem här under ”kommentera”.

Besök Eriks blogg för mer insiderinformation: theinsider.se

Originalartikel hos Compricer: "Det är en rätt negativ signal när insiders säljer"